Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snelhest
Hej!

Köpte en gemensam bruksbil med käringen några veckor sen.
Det är en faceliftad V70 T5 årsm. 2005 som gått 11500mil, bilen är steg-3-trimmad ac Autotech.

När man åker med den i 70-80km/h vibrerar den lite av och ann, det är inte konstant. I hastigheter runt 110-120km/h vibrerar den hela tiden.
I 20-40km/h känns ingenting alls.

När man gasar på, vibrerar det gärna hårdare och mer, med få undantag där det endast vibrerar lite.
Det finns inga oljud, det känns som att det borde finnas så som det känns i bilen!
Det knepiga är att motorn rycker lite ibland också, känns som att dessa 2 problem hör ihop men ändå inte..

Om någon känner igen detta fenomen är jag tacksam för lite tips.
av svda
Börja med att kolla över motorfästet som sitter mellan topplocket och den tvärgående balken i motorns bakkant. Enkelt och ganska billigt att byta. Vid byte så se till att få det nya fästet som är mer fyrkantigt än det äldre runda. Övergången till nya fästet gjordes under modelår 05.
av svda
Du har det gamla runda fästet som bör bytas till det nya komplett med hållare. Komplett med hållare kostar det ca 550 kr på t.ex. mekonomen, men kolla Volvo, min erfarenhet är att Mekonomen ofta är dyrare. Byte är enkelt, bara att skruva loss det gamla och sätta dit det nya.

Det går att byta bara bussningen, den kostar ca 150 kr. Men du kommer att ångra dig då du skall föröka få ur och i bussningen i det gamla fästet. Det nya utförandet håller desutom bättre.

Det nya fästet ser ut ungefär som på bilden men detta är ingen V70. Annars kan du kolla på en bild på Mekonomen. De säljer bara det nya utförandet.

Jag kan inte garantera att detta löser dina problem, men det är värt att prova och du kommer ändå behöva byta fästet i en snar frantid, det håller nämligen inte särskilt många år.
av Snelhest
Köpte ett fäste med bussning på Bilia för 661kr.
Monterade det igår morses.

Liten skillnad blev det, en sorts vibrationer försvann.
De gamla vibrationerna är dock kvar, känns nästan som att de är värre men det är jag inte säker på.
Bilen vibrerar ordentligt efter 80km/h, ger jag gas vibrerar det riktigt hårt och jag får fenomenet dieselmagnus har, ratten hoppar nästan.

I jämn fart är det bara småvibrationer, ibland inget alls. Ibland vibrerar den dock i nedförsbackar..

Idér?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av gurrish
jag hade problem med vibrationer som uppstod under garanti tiden efter att jag köpt bilen. jag var inne hos återförsäljaren många gånger och dom tittade på den men avfärdade mig till slut med att det kan vara så på denna modellen.

jag menar va? den ar ju inte sån från början och helt plötsligt blev det en egenskap. men nu har jag vant mig och tänker inte så mycket på det.
Användarvisningsbild
av gurrish
Det där verkar otroligt intressant måste jag säga! Det kanske finns en ände på vibrationerna.
av Snelhest
Jag är nu 80% säker på att vibrationerna har samma frekvens som motorn. Ligger jag i 90km/h, växlar ifrån 6:an till 4:an, blir vibrationerna lite tätare.

Hmm.
Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]

Nu är det fixat. Problemet var att en o ring […]

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]