Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nja om du bytt olja vid serviceintervallen så ska det inte vara några problem. Jag köper Shell Helix ultra 5w40 på Ica Maxi för 399kr/dunk 4l. Det är en mycket bra olja till en bra peng. Köra en 400 mil med nya olja och byte igen samt filter förstås.
rd350 skrev:Din motor har mekaniska tryckare och beträffande oljan så ska den helt klart vara helsyntetisk. Gör som föreslagits, byt olja o filter och se om lampan lugnar sig.
Helt fel, hans motor har hydrauliska tryckare.

Mekaniska är där man justerar ventilspel med jämna mellanrum med hjälp av t.e.x. shims och excentriska skruvjusteringsannordningar.
xenon666 skrev:Kan jag bara byta till helsyntetisk olja om det inte har varit det tidigare? Helsyntetisk är väl aggressivare och drar med sig massa rester mer än halvsyntetisk?
Detta är en myt.

Men är det ingen mer än jag som tycker att det är läge att mäta oljetrycket. Det finns ju exempel på igensatta sil i pickupen, med motorras som följd. Med lite tur är det bara givaren, men om oljetrycket verkligen är så lågt att lampan tänds så har det sannolikt varit lågt under lång tid, vilket är riktigt illa.
xenon666 skrev:Kan jag bara byta till helsyntetisk olja om det inte har varit det tidigare? Helsyntetisk är väl aggressivare och drar med sig massa rester mer än halvsyntetisk?
Inga problem att byta till en helsyntet, Alla dagens moderna motoroljor har tillsatser för att hålla rent i motorn oavsett om det är halvsyntet eller helsyntet.
Däremot kan dom vara olika bra på att hantera höga temperaturer, Har man en T5 så skulle jag inte hälla i något annat än en bra helsyntet.

Du säger att du inte har haft bilen så länge men redan fyllt på med olja två gånger :???:

Har bilen någon servicehistorik?
När byttes oljan senast och av vem??

Oljetrycket är normalt lägre på tomgång och en tunnare olja ger också ett lägre oljetryck, Vad just ditt fel är svårt att säga utan mer information.
Din oljesil kan vara igenkleggad pga fusk med oljebyten..
Du kan ha fel viskositet på oljan..
Din oljepump kan ha något fel..
Det finns flera orsaker till att du kan ha för lågt oljetryck..

Vevhusventilationen kan du kolla genom att ta bort oljestickan och sätta en ballong på röret, Om ballongen blåses upp när bilen står på tomgång har du igengeggad vevhusventilation för normalt ska luft sugas in genom röret istället om allt fungerar.
Nu har jag köpt ny olja (Pennzoil) helsyntetisk och bytt filter i bilen, tog en provtur på ca 1 mil, kom hem och lät bilen stå på tomgång, trodde problemet var löst, men helt plötsligt blinkade oljelampan till igen, den blinkar till med kanske ca 20 sekunders mellanrum.
Det har blivit mycket bättre än förrut, men fortfarande knackar det i motorn, öppnade oljelocket och försöker lyssna mig till vart ljudet kommer ifrån, låter inte som högt upp som att det skulle vara lyftarna, utan mer underifrån i bakkanten av motorn.
Kan det vara turbon som låter? kan ju erkänna att jag inte vetat om förrut att man skall låta en turbobil stå på tomgång ett tag efter man stannat.
Annars är det väl säkert med min otur vevlager eller ramlager som gått :(
Motorn knackar lite tyst på tomgång, ökar jag varvet till ca 1000 så blir den helt tyst och fin, men ökar jag ännu mer 2000-3000 och mer då knackar det ljudligt

Har ju inte kört så långt med bilen än, ca 5 mil efter oljebyte, kanske krävs att motorn får smörja in sig med nya oljan innan man hör skillnad?
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]