KaiZeger skrev:Varje gång när jag kallstartar bilen, så de första 10 minuterna innan motorn är varm så hörs det ett tjutande ljud när jag sakta släpper upp kopplingen. När bilen är varm så hörs det inget. Vad kan de vara för fel?
Du beskriver samma skit som jag har och jag är 100 % på att det är kopplingsrelaterat och inte definitivt inte drivrem/multirem. Det skriker till som fan när kopplingen går in i/slirar in i fullt dragläge men oftast bara en gång/första gången efter start när bilen stått längre tag, som över natten. Mitt försvinner under några veckor när kopplingen fått jobbat hårt, tex vid drag av husvagn. Jag har haft detta ljud i snart 5 år.
Min meks gissningar:
-Kopplingsdel som börjar bli sliten (men jag har haft ljudet i alla år jag ägt bilen, över 10´000 mil.)
-Koppling som får jobba för lite/ för mycket och det därmed bildas beläggning på kopplingslamellen (Meken får bort ljudet genom att "hugga" med kopplingen/ lr när kopplingen får jobba hårdare)
-Läckage som lägger sig på kopplingslamell/tryckplatta (jag ser inget läckage under bilen/motor/växellåda)
Mvh