Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perman
Jag har problem med tomgången på min V70 2,4 T -00 och har fått rådet av min mekaniker att byta spjällhuset. Har tidigare bytt luftmassemätare, rengjort spjällhuset samt uppdaterat mjukvaran i bilen hos Volvo utan att problemet försvann. Enligt Rejmes i Norrköping så är det ett spjällhus med vit etikett och optisk avläsning som jag ska satsa på, eftersom dessa är ersättningsspjällhus som är bättre. Dessa har man inte haft några problem med på Volvo. Original spjällhusen med gul etikett är tydligen sämre. Nu har jag hittat både ett skrotspjällhus i kvalitet A för 2500 kr med vit etikett samt även nyrenoverade spjällhus för 3910 kr på bildelsbasen.se, men jag har svårt att bestämma mig för vilket jag ska satsa på. Är det bäst att köpa ett nyrenoverat, eller ska jag satsa på ett skrotspjällhus i bra kvalitet med vit etikett?

/Per
Användarvisningsbild
av wissel
beror på hur många Skrotbilsspjället har rullat. De flesta av dessa blir tråkiga efter
ca 16-18 000 mil.
Gula etikett på spjället är det "uppgraderade" som enligt de flesta fungerar bra o länge !
Vit Etikett o Optisk funktion är kanske ett uppgraderat Tech spjäll ??
Personligen skulla jag inte någonsin köpa skrotens spjäll möjligen för en 500 hundringen. Tycker nog att det är
på gränsen till ocker att dom ens säljer skräpet.......men visst det finns spjäll (vit etikett) som rullat 25 30 000 mil också ....
Tänk på att numren MÅSTE stämma eljest sitter du där.....
av Arnold
Rejmes har tydligen vänt på det hela. Det är tvärt om med vit och gul etikett. Om du kollar på undersidan av ditt spjäll så ska du se att där sitter en vit etikett. Från och till finns det splitternya spjällhus på ebay och de brukar vara billigare ink frakt än nyrenoverade på Bildelsbasen. Jag fick själv hem ett från ebay (England)i höstas för 3 300:-.
Användarvisningsbild
av Perman
Ok, Rejmes har kanske förväxlat etiketterna då. Men om man nu ska försöka köpa ett på ebay, villket fabrikat är det som är bäst? Det finns ju OEM (fabriks), Bosch, IMC, Altrom osv. Jag har alltså en -00:a 2,4T.

/Per
Användarvisningsbild
av wissel
Om du har ett Magneti Marelli spjäll så är det ENDAST detta som funkar på din bil.....
av 2444ever
Och, för att undvika missförstånd, det skall vara gul etikett, där numret måste stämma.
Användarvisningsbild
av Vojje
2444ever skrev:Och, för att undvika missförstånd, det skall vara gul etikett, där numret måste stämma.
Vit etikett 8644345 ersätts t.ex. av 8644344 Gul etikett.
av Arnold
Perman skrev:Ok, Rejmes har kanske förväxlat etiketterna då. Men om man nu ska försöka köpa ett på ebay, villket fabrikat är det som är bäst? Det finns ju OEM (fabriks), Bosch, IMC, Altrom osv. Jag har alltså en -00:a 2,4T.

/Per
Om du hittar ett spjäll så mejlar du över dina uppgifter på bilen inkl vinnummer=chassinummer till säljaren så kan denne verifiera att spjället passar på din bil. Jag ringde även till Volvo och frågade om ersättningsnumret och fick på så sätt en dubbelkoll. Google har en jättebra översättningsfunktion om du behöver det i din kommunikation med säljaren. Den använder jag mig av. Har köpt bildelar på ebay några gånger.
Användarvisningsbild
av Perman
Arnold skrev:
Perman skrev:Ok, Rejmes har kanske förväxlat etiketterna då. Men om man nu ska försöka köpa ett på ebay, villket fabrikat är det som är bäst? Det finns ju OEM (fabriks), Bosch, IMC, Altrom osv. Jag har alltså en -00:a 2,4T.

/Per
Om du hittar ett spjäll så mejlar du över dina uppgifter på bilen inkl vinnummer=chassinummer till säljaren så kan denne verifiera att spjället passar på din bil. Jag ringde även till Volvo och frågade om ersättningsnumret och fick på så sätt en dubbelkoll. Google har en jättebra översättningsfunktion om du behöver det i din kommunikation med säljaren. Den använder jag mig av. Har köpt bildelar på ebay några gånger.
Ok, tack för hjälpen. Största problemet nu är väl att hitta var spjällhuset sitter och framför allt var etiketten på spjällhuset sitter så att man kan läsa av numret.

/Per
av Arnold
Spjällhuset sitter mellan grenröret och plaströret som går till luftrenaren - mitt i motorn kan man säga. Det sitter på fyra skruvar mot grenröret. Och så går det en kabel från spjälluset ner under motorn. Du ser kontakten till kabeln om du tittar rakt ner i motorrummet framför motorn (vanligtvis placerad så). Etiketten sitter under spjällhuset, så ska läsa av numret så måste du ha en spegel. Du kan även försöka fota numret med en mobilkamera. I annat fall får montera bort spjället. Om du sätter i ett fabriksnytt spjäll så måste du ladda ner ny programvara. Detta kostar högst 1 000:-. Det går att köra bilen i limphomeläge utan programvara. Då gör den 40-50 km/tim. Har du haft spjället borta så ska du alltid sätta dit en ny packning. Det finns gott om trådar på forumet, vissa med foton, som handlar om spjällhus.

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]