Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740racer
Hej alla volvofantaster!

Jag börjat på en etanol konvertering på 740:n men har två små problem:

För det första så kan jag inte förstå hur jag ställer tändningen, folk skriver man ska vrida på fördelaren.
Men vadå? Fördelarlocket?? :shock: det kan man väll inte röra när motorn går?

Sen så kan jag inte hitta den förbannade co skruven, har sökt överallt på forum men ingen förklarar så att jag förstår, jag har förstått att det är en insekts skruv.
Jag tog två bilder så kanske någon kan förklara var jag ska sticka in näsan och titta.

[URL=http://forumbilder.se/show.aspx?ii ... .jpg[/img][/url]

[URL=http://forumbilder.se/show.aspx?ii ... .jpg[/img][/url]

Om någon noterade att styrtrycksventilen saknas så är jag medveten om detta :lol:

Detta är småsaker för er så jag hoppas på er hjälp!

Glöm nu inte att volvo emblem är lika fina i midsomarstången som i julgranen :-)-)
Användarvisningsbild
av sidhabo
740racer skrev:Hej alla volvofantaster!
För det första så kan jag inte förstå hur jag ställer tändningen, folk skriver man ska vrida på fördelaren.
Men vadå? Fördelarlocket?? :shock: det kan man väll inte röra när motorn går?
Lossa på skruven som håller HELA fördelaren. Så kan du vrida hela fördelarhuset.
av Amarace
Nån insektsskruv har jag aldrig sett ,) men insexskruven för att justera CO sitter mellan bränslemängdmätaren (där alla slangar går ut till spridarna) och bälgen som sitter mellan luftmängdmätare och insug, det behövs en lång insexnyckel som du sticker ner i hålet där, kan sitta en liten plugg du måste ta bort först.
1. Det är alltså en av de tre skruvar som går genom fördelarlocket? Jag har verkligen ingen aning!

2. Ja "insekts"skruv, ibland blir det galet, jag var ute och tittade med tyckte inte jag kunde se den men den bör ju rimligtvis vara där.
Användarvisningsbild
av sidhabo
740racer skrev:1. Det är alltså en av de tre skruvar som går genom fördelarlocket? Jag har verkligen ingen aning!
Normalt är det en skruv UNDER fördelaren. Vet inte exakt hur det är på din motor.
Användarvisningsbild
av päpplet
har lite bilder på min motor som kanske kan hjälpa.

Co-skruv
Bild

En lös fördelare. Sitter en skruv med 10mm skalle på vardera sidan av fördelarlocket. På bilden ligger fördelaren upp och ner dvs kontakten ska vara vände neråt.
Bild
Lossa dessa två skruv något och vrid sen hela plattan fördelarlocket sitter på
av Amarace
Päpplet, det är är inte CO-skruven, det där är tomgångsskruven. Om man går ut från din bild så sitter den till höger om luftbälgen, nere på bränslemängdmätaren.
Användarvisningsbild
av päpplet
Aha det fanns en sån också. Har inte varit E-motorägare så länge så jag hunnit förstå vad all skit hör till :oops:

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]