Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robinbu
Hej,

Skulle verkligen behöva hjälp med att diagnostisera min gamla 245a. Problemet är att den låter som en gammal döende traktor. Misljudet är av ett knackande slag, kommer från motorn och hörs mer och mer ju mer motorn får jobba. Står jag still och varvar motorn tycker jag inte att det hörs, men när man exempelvis kör i motlut eller med släp hörs det mycket tydligt. Det började för rätt länge sedan och just i mycket branta backar eller så, men har över tid blivit mycket tydligare och hörs nu så fort man accelererar. Håller man däremot jämn hastighet på låga varv så hör i alla fall jag det inte. Jag har bytt tändstift, luftfilter, olja, oljefilter rätt nyligen utan förbättring. Två av tändstiften hade en rätt elak erodering på den del som går in i tändkablarna så jag hade tänkt byta tändkablarna också, med tanken att det kan vara dålig kontakt, men vet inte om det har med saken att göra..

Vet inte vad mer för ledtrådar ni kunniga behöver men fråga så ska jag försöka förklara bättre! Det bästa kanske vore att försöka spela in ljudet och ladda upp på något vis. Skulle det hjälpa?

Tack för hjälpen!
Robin
av Rådlös
Du kan börja med att berätta vilken årsmodell och eventuellt vilken motor det handlar om.
Lite av din beskrivning låter som att motorn spikar. Det vill säga: Tändningen är felställd. Har du tillgång till en stroboskoplampa? Har du vacuumförställning på fördelaren? Har du smort fördelaren? Det skall göras en gång om året med någon centilter olja i filtsudden under rotorn i fördelaraxeln. Om smörjningen uteblir där kan centrifugalvikterna och vacuumförtändningen krångla. Då blir tändinställningen fel och motorn spikar så som du beskriver, vid belastning och accelaration.
av robinbu
Tack för snabbt svar! Bilen är från 1992 och jag tror att det är en B230F. Nej, servicen på bilen har varit mycket knapphändig de senaste åren så det har med största sannolikhet inte gjorts. Är det någon idé att smörja nu eller är skadan redan gjord? Vad gör man åt ett sådant fel? Jag har ingen strobolampa och vacumförställning vet jag inte vad det är.

Tack!
av Amarace
Hur låter knackandet? Dovt eller ljust, intensivt eller mer långsamt?

Spikningar låter som om man poppar popcorn för fullt ungefär, ljusa väldigt intensiva knackningar
av robinbu
Svårt att beskriva, men jag tycker det låter rätt dovt men ändå rätt snärtigt. Intensiteten varierar med varvtalet. Ska se om jag kan spela in ljudet imorgon. Finns det något knep för att bekräfta/dementera om motorn spikar? Tack för all hjälp så länge!

Robin
av Rådlös
Njaaa. Nu när du har berättat att bilen var så ny som -92, så faller flera sannolikheter att det kan vara spikningar. Du skrev i första inlägget "min gamla 245". Då tänkte jag på en gammal 70-talare eller kanske tidig 80-talare. Då fanns det fortfarande fördelare med brytarspetsar och vacuumförtändning. På en 92'a kan man inte vrida fördelaren. Förtändningen där sköts elektroniskt av bl.a styrdatorn. Och du har även en knacksensor som skall "höra" om motorn spikar och ändra tändningen elektroniskt efter det. Men det utesluter ju inte helt att något trots allt kan ha gått sönder i förtändningen. Men möjligheten är ganska liten.
Men kom med en videosnutt. Det kanske klarnar direkt för någon erfaren mekare här. Det vanliga är ju att man lägger sin video på YouTube och länkar här.
Om det trots allt är spikning, så är det inte speciellt nyttigt för motorn.
av robinbu
Nu har jag gjort ett försök med att spela in motorljudet. Jag tar tillbaka det jag skrev om att det inte hörs vid stillastående varvning av motorn... :) Hoppas någon kan utläsa något av det, själv tycker jag det låter som att den är på väg att dö...

Glad midsommar!
Robin
av Volvosson
Inte alls säker..

Men, sådär kan det låta om grenröret är sprucket eller om du har någon annan avgasläcka nära motorn.
Användarvisningsbild
av dalle76
håller med ovanstående eller som på min 945a packningen mellan topp och avgasgrenrör lät typ som om motorn skulle rasa om 5 minuter om man gasade men efter byte knäpptyst :lol:

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]