Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Mitt första inlägg, hoppas på hjälp med min gamla häck!

Har problem med min AC som under en tid varit lite "instabil" och vid vissa starter inte gått igång. Det som oftast händer när AC:n strejkar är att de två knapparna för "återcirkulation" samt ac off blinkar orange, alltså de två brevid de två ordinarie. Se lånad bild:
http://i.ebayimg.com/00/s/OTYwWDEyODA=/$(KGrHqRHJCgE7zCJJrqJBPFkYIHm,Q~~60_35.JPG

Detta har jag kunnat leva med eftersom det fram tills nu räckt med en omstart av bilen för att få igång systemet igen. Inte längre..

Någon som vet vad detta kan bero på?

Har googlat en hel del och läst om schimsningar (stavning?) och allt vad det kan ha kallats men det känns inte riktigt som att det stämmer in på mitt problem? Jag får ingen som helst fläkt eller kyla på min ac trots att alla lampor lyser som de ska. (Bortsett från blinkandet vid start)

Kan en schimsning hjälpa mig eller blir det till att veva ner rutorna i sommar?

Jag är er evigt tacksamma för svar!

MVH

EDIT: Bytte rubrik för att leda googlare med liknande problem rätt.. (Från AC till luftkonditionering alltså.. )
Senast redigerad av 2 hanstriceps, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av js1
För stort avstånd i kopplingen (vilket åtgärdas genom schimsning) ger inga felkoder.
Användarvisningsbild
av taxi
Läs ur felkoder, antagligen behövs en ny fläkt. Utan fläkt går inte AC heller, inte för att det skulle märkas ändå.
Och ang schimsning av magnetkoppling så är du rätt ute, den har inget med fläkten att göra.
av hanstriceps
Oj, massor med svar! Tusen tack så länge!

Ska börja kika på sensorn och se om det är möjligt att lösa!

Gällande fläkten så utesluter jag det naturligtvis inte men det känns som att eftersom det fungerat från och till så känns det som att den åtminstone är ok. Jag får mer känslan av någon form av givar-fel, men det kan ju naturligtvis vara fel.

Tusen tack så länge som sagt, återkommer med resultat!
Användarvisningsbild
av taxi
Nu har jag läst din fråga igen och ett behov av förtydling har uppstått.
Har du problem med ac eller fläkt? Vilket av nedanstående alternativ passar? Nr 2 ger felkod, nr 1 gör det inte.
1: Din ac-kompressor går inte alltid.
2: Din kupefläkt går inte alltid.
av hanstriceps
taxi skrev:Nu har jag läst din fråga igen och ett behov av förtydling har uppstått.
Har du problem med ac eller fläkt? Vilket av nedanstående alternativ passar? Nr 2 ger felkod, nr 1 gör det inte.
1: Din ac-kompressor går inte alltid.
2: Din kupefläkt går inte alltid.
Hej!

Som jag tolkat det ligger problemet i kupefläktens gång. Det låter och blåser ingenting alltså.. Så tolkar jag det iaf.

Har faktiskt börjat kika lite och följde guiden som "eusrfel" så snällt tipsade om. Tror att jag kan vara någonting på spåren här, har gjort rent den lilla fläkten/givaren (vilket behövdes..) med komprimerad luft och försöker sedan testköra den genom att sätta igång tändningen och ge ström till AC-enheten. Ingenting händer med den lilla fläkten, och jag har mätt i kontaktdonet att ström går fram.

Visst måste det betyda att felet ligger i denna lilla del och att jag förhoppningsvis åtminstone nåt längre med en ny sådan? Har kikat lite på laga.se och motsvarande och det är ett par hundralappar de går för..

Vad tror ni?
av jboren
Hur mycket tryck har du i systemet? Med kylvätska/gas alltså.
Känns som du har tappat en del och det är därför den spökar.
av hanstriceps
jboren skrev:Hur mycket tryck har du i systemet? Med kylvätska/gas alltså.
Känns som du har tappat en del och det är därför den spökar.
Bra fråga! Finns något enkelt sätt att kontrollera detta? Ett förtydligande är dock att fram tills dess att AC:n nu verkar gett upp helt har både kyla och värme samt fläkt fungerat alldeles utmärkt. Kan det ändå vara köldmediet som är slut?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]