Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har tittat in på detta forum lite tidigare men inte registrerat mig förrän nu. Anledningen till att jag slutligen skapade en användare är helt enkelt att jag har beställt en V60 D5 (Summum, Automat, AWD). Så här i efterhand ångrar jag att jag inte tog Polestaruppgraderingen. Jag tänkte nog att jag kör en stund utan och lägger på den senare (alternativt någon annan uppgradering...).
Mina frågor till alla erfarna Volvoförare/ägare/köpare:
- Hur upplever ni motorkaraktären på D5, med och utan Polestar. Jag provkörde en S60 D5 -12 (automat, FWD) och även om jag kände råstyrkan så var den totalt odramatisk, i alla fall jämfört med min nuvarande bil (Saab 93 2.0 Bio med BSR, 220HK). Kommer en Polestaruppgradering att ändra motorkaraktären eller kommer den ha samma snälla effektkurva som orginal?
- Jag beställde den förra veckan och beräknad leverans är V36, dvs tolv veckor från beställningsveckan. När jag var inne hos min lokala Volvohandlare för en månad sen gissade han på sex veckors leveranstid. Volvo stänger väl tre veckor i sommar men jag tycker ändå att tolv veckor är väl mycket. Min fråga - brukar den första angivna leveranstiden vara väl tilltagen och minska senare eller får jag nöja mig med att få bilen lagom till de första gula löven?

Tack på förhand :)
/Robban
Hej, jag har en XC70 D5 man MY13 med polestar, alltså 230hp och 470nm. Jag vankade också fram och tillbaka gällande Polestar, skillnaden är inte jättestor men motorn har en kraftigare råstyrka och känns varvvilligare och därmed mer flexibel. Jag är nöjd med motorn och att jag valde Polestar, vet inte om det skiljer sig med en automat då den kanske suddar ut skillnaden något, men det kan inte jag besvara. Extra hästkrafter är alltid välkomna.
Hämtar min D5 AWD Polestar imorgon. :D
5 veckors leveranstid.
Men jag antar att volvofolket också ska ha lite sommarsemester.
Jag har en V60 D5 AWD med Polestar, så här i efterhand så hade jag uppgraderat med BSR istället... Men när man väljer så tänker man på garanti och en motor som går åt skogen eller en växellåda som Volvo inte vill ta på garantin. Men om man inte råkar ut för några missöden så ger ju BSR mer för pengarna.
Tack för svaren :)
PerXC70 skrev:Hej, jag har en XC70 D5 man MY13 med polestar, alltså 230hp och 470nm. Jag vankade också fram och tillbaka gällande Polestar, skillnaden är inte jättestor men motorn har en kraftigare råstyrka och känns varvvilligare och därmed mer flexibel. Jag är nöjd med motorn och att jag valde Polestar, vet inte om det skiljer sig med en automat då den kanske suddar ut skillnaden något, men det kan inte jag besvara. Extra hästkrafter är alltid välkomna.
Intressant, fick du möjlighet att köra en orginal D5 innan? Upplever du någon skillnad i motorkaraktär eller är den bara starkare över hela registret men med samma effektkurva?
moffe skrev:Jepp... Nm. Oj, du har så rätt. Helt samma siffror. Ingen skillnad på manual eller automat med Polestar.
Jag trodde där skulle också vara samma skillnad som med orginala numrorna. :)
Jag hade faktiskt också för mig att man fick mer vrid om det var automat. Det kan inte vara så att de har ändrat detta när 2013 kom ut, dvs att man fick 10Nm extra på modell 2011-2012? Det ändrar ju inte det faktum att man får samma vrid nu men jag är ändå nyfiken :)
Henrikx2 skrev:Hämtar min D5 AWD Polestar imorgon. :D
5 veckors leveranstid.
Men jag antar att volvofolket också ska ha lite sommarsemester.
Fem veckor var ju helt ok! Hur länge dröjde leveransstatus 2 efter beställningen var lagd? Om jag minns rätt så stänger Torslandafabriken V28-30 dessutom så ska de ju dra in ett par skift pga överproduktion, kan de inte behålla ett av skiften så att jag får min bil innan semestern? :D
Micke008 skrev:Jag har en V60 D5 AWD med Polestar, så här i efterhand så hade jag uppgraderat med BSR istället... Men när man väljer så tänker man på garanti och en motor som går åt skogen eller en växellåda som Volvo inte vill ta på garantin. Men om man inte råkar ut för några missöden så ger ju BSR mer för pengarna.
Jag har BSR i Saaben nu och det blir nog inte BSR igen. Effektökningen är helt ok men att betala årsavgift för att kunna programmera om bilen tycker jag är lite magstarkt. Dessutom känns det bättre med ett trim som bibehåller garantier etc så att man slipper åka runt och vara paranoid som jag har en tendens att göra.

Någon som har erfarenhet av en D5 215HK med BSR eller liknande uppgradering?

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

Både den vita och bruna går väl n[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]