Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var verkligen en het diskussion om våran E85 och diesel. Eftersom jag inte är så insatt i det hela så kan jag tyvärr inte yttra mig. Men det skulle förvåna mig om E85 kommer försvinna inom några år.
För idag läggs det ner hur många bensinstationer på landsbygden för att ägaren är tvungen att skaffa E85 men vilket då resulterar i att ägaren tycker det är för dyrt och får bomma igen.

Det som jag kommer att göra nu är att testköra både 2.5FT och 2.4D, se vad det leder till.. :)
Tobbe1977a skrev:Det var verkligen en het diskussion om våran E85 och diesel. Eftersom jag inte är så insatt i det hela så kan jag tyvärr inte yttra mig. Men det skulle förvåna mig om E85 kommer försvinna inom några år.
För idag läggs det ner hur många bensinstationer på landsbygden för att ägaren är tvungen att skaffa E85 men vilket då resulterar i att ägaren tycker det är för dyrt och får bomma igen.

Det som jag kommer att göra nu är att testköra både 2.5FT och 2.4D, se vad det leder till.. :)
Angående pumplagen behöver de minsta mackarna inte tillhandahålla förnybart bränsle. Trafikutskottet kom för något år sedan fram till att pumplagen INTE är orsak till att mackar lägs ner. Dessutom har en liknande utveckling har skett i andra länder som inte har någon pumplag. Men visst, det finns tillräkligt många som hatar förnybara bränslen som gärna skyller mackdöden på etanolen, men det är fel.
"För idag läggs det ner hur många bensinstationer på landsbygden för att ägaren är tvungen att skaffa E85 men vilket då resulterar i att ägaren tycker det är för dyrt och får bomma igen."

Det här med tanklagen är väl överspelat för flera år sedan. Den kom ju 2007 eller något sådant. Dom som "kände sig tvingade" att installera tankar för E85 gjorde ju det ganska omgående. Dom som sålde under en viss volym per år behövde inte installera. (Det skall sägas också att dispenser delades ut när det var skäligt*).
Dom bensinstationer som slår igen i dag, gör det enbart på grund av olönsamhet. Det är inte någon tanklag om alternativbränsle som tränger sig på.

* På den orten där jag bor finns endast en (1) bensinstation. Den servar alltså ett helt litet samhälle. Dom säljer inte E85. Närmaste E85-station finns några mil bort.
Enligt senaste notering finns det 1837 stationer i Sverige som säljer E85.
Variosboy skrev:
Gourmand skrev:Uttalandet om dieselavgaser från WHO har redan fått massiv kritik pga att den beskriver dieselavgaser globalt. Där räknas utsläppen från dieseldrivna jordbruksmaskiner, traktorer, dieseldrivna elaggregat, lastbilar, m.m. in. Merparten av dessa fordon och maskiner saknar helt avgasrening och definitivt cr-teknik och partikelfilter. Sverige är det land i Europa som mest framgångsrikt minskat sina utsläpp och detta företrädesvis beroende på övergången till moderna snåldieslar. Dieseltekniken utvecklas fortfarande och utsläppen av kväveoxider har minskat dramatiskt på senare år. En dieselbil kan dessutom när som helst och utan modifiering köras på förnybar diesel. Att det finns klåfingriga, okunniga politiker i såväl Oslo som Stockholm är väl knappast någon nyhet. Tunnelseende tycks vara ett krav i den branschen !

Verkar som att du inte förstått att det WHO har uttalat sig om har inte ett smack med miljöeffekten av diesel att göra, det handlar om hälsan för levande varelser...
Just det ! Och det var exakt det jag hävdade, fanns med andra ord. Jag vände mig emot att den som använde WHO:s uttalande för att hävda att moderna snåldieslar med cr-teknink och partikelfilter hotade folkhälsan. Det är naturligtvis rent struntprat ! Som Lasse Swärd på DN så klokt sammanfattade det: "Bättre med en sparad liter än en ersatt". Det är denna enkla slutsats som gör att de moderna dieslarna vunnit terräng och etanolbilarna håller på att försvinna. Inte en dag för tidigt, enligt mig.
Gourmand skrev: Som Lasse Swärd på DN så klokt sammanfattade det: "Bättre med en sparad liter än en ersatt".
Det måste väl ändå bero på vad man sparar och vad man ersätter det med.... För att dra en parallell, är det bättre att hälla ut en halvliter aceton i dricksvattnet än en liter jordgubbsstaft?

/Martin
Om inte den här tråden återgår till handfasta råd angående 2.5FT och 2.4D kommer den låsas. Det finns redan TVÅ trådar angående WHO rapporten och Osloförbudet. Håll er till dem!

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]