Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag roade mig med att använda förbrukningsdiagrammet i Sensus till att se vilka variationer som förbrukningen har när jag kör med farthållaren inkopplad.
Först en bild på motorvägskörning i jämn fart, med farthållaren inkopplad. Det finns två uppförsbackar värda att notera längs den mätta sträckan. De syns tydligt i diagrammet. Annars tycker jag förbrukningen är väldigt jämn.
Bild
Sen tar motorvägen slut och ersätts med påfundet 2+1 väg. Andra bilar i vägen gör förstås att hastigheten varierar mer, och då även förbrukningen. Det är alltså de sista fem staplarna i nästa bild. De första fem är de som var sista fem på bilden ovanför.
Bild
Nästa dag ska jag köra med manuellt gasande, men ändå följa med i trafikrytmen, alltså försöka hålla en viss hastighet, så ska vi se hur det går. Jag kan ju inte låta farten sjunka i uppförsbackarna utan att börja få andra bilar farande runt öronen som ilskna getingar.
Resultatet blev väldigt likt förra dagen. Marginellt högre förbrukning utan farthållare, något som förmodligen beror på att det är lätt hänt att öka farten lite när det lutar nerför en aning, och sen ligger jag och kör i den högre farten även när det är plant eller lite uppför, tills jag inser att farten har ökat. Till skillnad från farthållaren har jag ju nåt mer att fokusera på än bara hastighetsmätaren.
Scania jobbar med motsvarande system. Men rörelseenergin i en personbil är nog för liten för att ett sånt system ska betala sig.

Vägsträckan jag provade längs är inte speciellt kuperad. Det hade kanske gjort mer utslag på en backigare väg. Problemet är att med någon slags repeterbarhet köra likadant manuellt längs en sån sträcka, gång efter annan.
Är det någon som har erfarenhet av hur den där fartbegränsningsfunktionen påverkar bränsleförbrukningen? Teoretiskt tycker jag den borde sänka förbrukningen eftersom du får det bästa från båda världarna; toppfarten begränsas och förarens förutseende om vad som komma skall tas tillvara. Dock har jag inte använt den så mycket själv att jag har några siffror att presentera (än).
Hej
Varför har man inte en konstantgashållare som komplement. Gamla bilar hade ju ibland en handgas som man kunde spärra för landsvägskörning(Bla Volga). På en resa genom norrlands inland t.ex skulle ju det vara lika funktionellt som en farthållare(där spelar det ingen roll om man tappar 7 km/h i en uppförsbacke för risken är ju liten att någon ligger bakom).

/ LOB

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]