Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Är det någon som sitter på villkoren för den fria servicen på XC60? Jag vet att det är 4 år och 12.000mil men jag vill veta mer exakt vad som gäller, hur lång tid det måste gå i mellan servicearna, om det gäller från registreringsdatum eller när den är tagen i trafik etc.

Volvos kundtjänst kunde naturligtvis inte svara på detta :-/ I pärmen hemma fanns det inga direkta villkor heller.

/Martin
av Micke008
Det bör ju räknas från den dagen köparen kör ut bilen ur bilhallen, det är ju då köpet genomförst. Att någon eller några månaders fri service skulle brinna inne pga att bilen har ståt i bilhallen utan att demoköras känns lustigt. Dock räknar ju servicelampan från det att bilen rullades av bandet.
Användarvisningsbild
av Guligan
MartinS skrev:Hej,
om det gäller från registreringsdatum eller när den är tagen i trafik etc.
Utan att ha studerat närmare så skulle jag tippa på att det är samma praxis som gäller för garantier, dvs första registreringsdatum. Det är alltså samma dag som när bilen sätts "i trafik" på ägare nr 1. Det är ju då som nybilsgaranti, vagnskadeförsäkring m.m. sätts igång. Som köpare till en ny personbil är jag mindre intresserad av när bilen de facto tillverkats så länge det rör sig om samma modellår.
Användarvisningsbild
av Guru
Micke008 skrev:Dock räknar ju servicelampan från det att bilen rullades av bandet.
Vad har du för belägg om det?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag hittade villkoren, de stod på baksidan av värdebeviset. :-)

De gäller 4 år från leveransdatum, alltså INTE första dagen i trafik som vagnskadan. För många är det kanske samma dag men i mitt fall skiljer det två månader.

I övrigt är det var 12:e månad +/- 1 månad. Alternativt var 3000:e mil, +/-300mil.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu spanar jag vidare.
Om man skall va petig undrar man ju vad +/- 1 månad står för, innebär det att man kan serva den i början av Juli om den var servad i slutet av augusti förra året som exempel? Hade det varit mer exakt borde det stått +/-30 dagar, eller?

/Martin
av Micke008
Guru skrev:
Micke008 skrev:Dock räknar ju servicelampan från det att bilen rullades av bandet.
Vad har du för belägg om det?
Att de har sagt det hos min Volvohandlare när jag bokade service. Och att tidpunkten stämde med tillverkningsdag men inte leveransdag.
Sen är huvudanledningen av vad jag fick höra att oljan åldras och att den ska ersättas en gång per år.
av Biltoken
Villkoren gäller från leveransdatum. Jag servade min bil 1 år och 7 dagar (1700 mil) efter leveransdatum, servicelampan började lysa långt tidigare. Positivt överraskad över att kostnaden när jag hämtade bilen var 0 kr. När jag köpte bilen hävdade säljaren att förbrukningsartiklar som olja, filter, spolvätska mm inte ingick. Men säljaren ville väl inte sälja någon bil......
Användarvisningsbild
av Guligan
MartinS skrev:Jag hittade villkoren, de stod på baksidan av värdebeviset. :-)

De gäller 4 år från leveransdatum, alltså INTE första dagen i trafik som vagnskadan. För många är det kanske samma dag men i mitt fall skiljer det två månader.

/Martin
Vad menas med leveransdatum? Datum för leverans till ÅF, eller leverans till första kund?
Användarvisningsbild
av MartinS
Guligan skrev:
MartinS skrev:Jag hittade villkoren, de stod på baksidan av värdebeviset. :-)

/Martin
Vad menas med leveransdatum? Datum för leverans till ÅF, eller leverans till första kund?
Det beror nog lite på skulle jag tro, antagligen när första ägaren registreras, ibland är det ju blhandlaren av oförklarlig anledning.

/Martin
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]