Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
helt rätt bilar som ej har adaptiv tank behöver ej byta partikelfilter!
för göra det lite mer inveklat så i den lilla kostymen v50mfl så behövs adaptiv på 2,0d medans det inte behövs när den ligger i v70 s80 och ej heller när den är utrustad med aut i v50mfl
Användarvisningsbild
av Variosboy
DrMumin skrev:Om vi vänder på de hela om din bil går bra och allt funkar varför byta partikelfilter?
när samma motor sitter i en peugeot så sköljer/tvättar verkstan filtret
varför inte åka till en Puggverkstad och be om en sköljning för en 10ondel av bytespriset
när min kommer till 12k så byter jag inte om allt fungerar som det ska och strular det ja då blir det en tvätt
Och för att få den att gå bra i fortsättningen också så följer man serviceschemat..
Hur det fungerar i andra bilar är ju fullständigt ointressant.
Programvaran skiljer, effektuttag skiljer, ja kort sagt det mesta. Att då tro att filtret fungerar likdant bara för att dom råkar vara ungefär eller kanske till och med exakt lika är ju idiotiskt att tro.
Användarvisningsbild
av DrMumin
Hmm du verkar besatt av att få det så dyrt som möjligt helt i onödan
Filtren och motorn är utvecklade av peugeot och dom tillhandahåller även tvätt av dessa
du påstår att volvo utvecklar dessa det är helt fel det är peugeot som uppdaterar och tillhandahåller den programvaran till volvo
att volvo vill tjäna pengar på helt onödiga filter byten bottnat enbart i att dom vill tjäna pengar på "den billiga" Drive

men det är upp till var och en om man vill slösa bort sina pengar i onödan
upplyser bara om möjligheten att tvätta till en bråkdel av kostnaden mot ett byte
å ja jag vet vad jag pratar om då jag jobbar i branchen och har gjort det i 15 år... RADERAT //mod
av stefan.li
Jag tänker på andrahandsvärdet iaf, jag hade inte köpt en bil där man inte bytt partikelfilter enligt tillverkarens rekommendation, men det är jag sen jag man precis hur man vill.
Användarvisningsbild
av Variosboy
DrMumin skrev:Hmm du verkar besatt av att få det så dyrt som möjligt helt i onödan
Filtren och motorn är utvecklade av peugeot och dom tillhandahåller även tvätt av dessa
du påstår att volvo utvecklar dessa det är helt fel det är peugeot som uppdaterar och tillhandahåller den programvaran till volvo
att volvo vill tjäna pengar på helt onödiga filter byten bottnat enbart i att dom vill tjäna pengar på "den billiga" Drive

men det är upp till var och en om man vill slösa bort sina pengar i onödan
upplyser bara om möjligheten att tvätta till en bråkdel av kostnaden mot ett byte
å ja jag vet vad jag pratar om då jag jobbar i branchen och har gjort det i 15 år...RADERAT
Då har du fattat helt fel, kanske blir billigt för stunden, men när bilen ska säljas lär en uppmärksam köpare oavsett det är en firma som tänker byta in bilen eller en privatköpare som är intresserad pruta rejält om bytet inte är gjort enligt ordning..

Jag förspråkar på inget sätt att man ska byta saker bara för att, vad jag menar är att man ska följa serviceschemat för den aktuella modellen man har. Och har man inte råd att göra rätt service på sin bil så har man ju förmodligen köpt sig en för dyr bil från början!?

Har inte skrivit att det är Volvo som utvecklat vare sig motor eller annat, andemeningen i det jag skrev var att även om sakerna är lika så innebär det inte per automatik att servicen ska skötas på samma sätt, det är ju beroende av alla ingående parametrar i konstruktionen och hur prylen används..

Att du har jobbat i branchen i 15 år säger ju ingenting om funktionen på ett parikelfilter i en bilmodell som funnits i 3 (?).
av Lövet
Eftersom det är två helt olika filterlösningar i samma motor beroende på om det är en V50 eller en V70 så är det ju ganska spännande att man antar att den är identisk när den sitter i ett annat bilmärke.

Om det är samma artikelnummer på filtret så köper jag resonemanget men jag har frågat en av förespråkarna för tvättmetoden och han hade ingen aning. Då tycker jag det är en bättre idé att följa serviceschemat.
av Gourmand
Den enkla sanningen om partikelfilterbytet vid 12000 mil är att det är ett påhitt från Volvo för att tjäna pengar. Min tidigare V50 1,6 Drive köptes av en bekant till mig. Han anlitar en auktoriserad mindre Volvoverkstad som faktiskt är bra med riktiga mekaniker och som inte använder det fåniga uttrycket servicetekniker. I vintras lämnade han in bilen för just 12000-milaservice och frågade då om partikelfiltret och ev. byte. Verkstaden frågade då om han hade problem med partikelfiltret och när han svarade nekande så frågade verkstadskillen - Varför vill du då byta det ?
För en gångs skull en seriös bilverkstad. De gör på exakt samma sätt som på Peugeot/Citroen-verkstäderna. Vid behov rengörs filtret och detta brukar behövas någon gång mellan 17-20000 mil. Om man bedömer att filtret behöver bytas av någon anledning, så köper verkstaden in det ute på den öppna reservdelsmarknaden och går definitivt inte omvägen över Volvo och betalar 3 gånger så mycket. Detsamma gör man med de bilar som behöver Eolysvätska (dieseladditiv). Såg att någon kallade det adaptiv och det låter ju spännande.
av Gourmand
Den där artikeln i Vi Bilägare har ju inget med frågan om partikelfiltret att göra. Inga motorer rasar (om det nu är det deras motorer gjort) pga att man inte byter partikelfiltret. Klåparna verkar ju inte tagit reda på vad som faktiskt hänt, utan ägnar sig bara åt en massa svammel om servicepunkter.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]