Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Värt att tänka på är också hur trimningsfirmorna optimerar mjukvaran. Vissa använder få parametrar och ökar laddtryck och ett fåtal andra parametrar medan andra ställer in ett helt batteri med parametrar. I vissa fall kan du få massa effekt men du halverar livslängden på tex turbon då den går för varm. Det är inget man märker när man kör men är givetvis dåligt i längden. Notera att detta inte är någon kritik mot varken Autotech eller Polestar men det går säkert att Googla och hitta de som kört länge med motsvarande trim som kan verifiera hållbarheten.
Vi som har Polestar letar inte efter Max uttag, utan oftast är det väl så att man vill ha en problemfri effektoptimering.
Att andra aktörer på marknaden kan klämma ut en massa mer effekt är inget konstig.
Vad detta kan föra med sig med att bilen inte blir körbar vid vissavarvtal, påverkan på hållbarhet och en mängd felmeddelande får man ta som en extra bonus för att vinna lite mer effekt.
Valet är var och ens.
Autotech har jobbat med Volvo motorer under många år vilket betyder att deras erfarenhet också är väldigt hög.
Bilar allt ifrån racingbilar till gaträcer etc etc. Är det några som har varit med om mycket så är Autotech en av dem.

Finns gott om värsting bilar som är byggda av Autotech (några ex. vad gäller gamla T5:an):
http://www.garaget.org/?car=185341
http://www.garaget.org/?car=8566
http://www.garaget.org/?car=136357

Ni kan även läsa mer här:
http://atechmotor.com/info/om-oss/
Autotech vet vad dom gör :)

Min har varit trimmad sen fabrik av just Autotech och den håller och tickar på en.. iallafall turbo m.m ;)
Det är bra med effektmätning innan och efter optimeringen, den procentuella skillnaden kan du då tillgodoräkna dig ovanpå volvos orginalsiffror. Effekten mäts annorlunda hos "trimmarna" och hos biltillverkarna.
Troligen tappar du dock mycket av den uppmätta effekten ganska fort vid aktiv körning då allt går varmare än med orginalprogramvara, men vid en repa har du ju den pricentuella effektökningen tillgänglig.

Autotech har ju inte funnits SÅÅÅÅ länge. ~10 år eller? Jag minns när det startades av några trimglada killar i sina bästa år. Personligen anser jag att dom är bättre på enstaka specialbyggen än trimning för den stora massan som förväntar sig full driftsäkerhet.

Själv förespråkar jag Polestar. Lite lägre effekt men med 100% driftsäkerhet är ett lätt val för mig, men så är jag lite bränd sedan tidigare av några "erfarna trimfirmor" som bara ställt till med problem för mig.

/Martin
Min förra V70 2.5T -04 och nu min Vectra OPC -08 har jag chippat båda hos BSR. Jag har alltid bara beställt deras PPC Box hem och sedan själva skött installationen.
Så jag hänger inte riktigt med er när ni snackar om bänkning, skillnad mellan mappning och chippning?
Allt snack om Polestar när det gäller garantier o s v. När väl bilen haft sina 2 år på nacken och nybilsgarantin har passerat, vad har det då för betydelse om man trimmar med Polestar, BSR eller Autotech?
För vad jag har förstått så kommer ju inte avgasvärden eller andra värden förändras för att bilen trimmas?

Till dig som trimmade på Autotech. Får man fråga vad hela kalaset kostade och vad som då ingick??
Tobbe1977a skrev:Allt snack om Polestar när det gäller garantier o s v. När väl bilen haft sina 2 år på nacken och nybilsgarantin har passerat, vad har det då för betydelse om man trimmar med Polestar, BSR eller Autotech?
Man måste skilja på Polestar(mao Volvo själva) och resterande fimor. Först så jämför man en biltillverkare mot "källarfirmor", de spelar liksom inte i samma liga när det gäller utvecklingsresurser och hur mycket tid/pengar de lägger på utvecklingen av produkterna. Sedan måste man även inse att syftet med trimmet är olika mellan Polestar/Volvo och "de andra", då polestar inte försöker att få ut max effekt utan att lägga sig på en "lagom" nivå. Givetvis finns det firmor som ligger på samma nivå som biltillverkarna men de sysslar inte med "chiptrimning", tex så har ju AVL verksamhet i Sverige.

Tobbe1977a skrev:För vad jag har förstått så kommer ju inte avgasvärden eller andra värden förändras för att bilen trimmas?
Självklart så ändras avgasvärdena när man ändrar parametrarna, vilket leder till att bilen inte längre är laglig pga att den avgascertifiering som finns för bilen inte gäller längre.(Polestar/Volvo har givetvis avgascertifierat även "trimm" varianterna.)

.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]