Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis installerat en Pioneer AVH-2400BT (hoppas det är en vettig HU...) i min S60 -04.
Kom ganska fort fram till att frontarna distar illa kvickt när man höjer volymen lite och har
även hört att just frontarna inte ska vara något vidare.. (Jag har lilla ljudpaketet och hade
förut en HU603).

Mina planer ser ut så att jag tänkte försöka behålla hathyllehögtalarna och bakdörrshögtalarna
och först och främst byta ut de främre dörrarnas högtalare till något vettigare. Jag har dock
fortfarande inte tänkt att installera nåt slutsteg till dessa, utan försöka köra på HU:n så långt
det går.. Eventuellt har jag tänkt att installera ett slutsteg och placera i bagaget och koppla
in hatthyllehögtalarna till detta. (Batteriet sitter ju bak, så det är ju smidig kabeldragning..)

Så, min fråga nu är vad jag bör kika på för fronthögtalare som låter bra, orkar spela ganska högt
utan att dista som även min Pioneer kan orka driva ordentligt?

Mycket tacksam för snabba svar, då jag vill byta ut frontarna illa kvickt! :)

Mvh
Widde
tjenare Jag har tagit ner hatthyllan å tagit ut framdörr högtalarna idag "s60 -04" dock så är fram högtalarna nitade så du får borra upp dom och typ ha sönder org högtalarna om du vill behålla adaptern för högtalarn.. detta har ja gjort bryr mig inte om org. annars finns det andra adapters att köpa :P ska köpa nya 8 " imorn å 6.5" till dörrarna ! sitter 6.25 org ..
Men till högtalarn Dls ska vara gjorda för att drivas på H/U förstärkaren.. så kika på dom !
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... 26-65.html
Kitsystem eller koaxialer spelar egentligen ingen roll.. Vad är "bäst"?
Så smidig installation som möjligt vill jag helst ha dock. Är det koaxialer
som sitter i dörrarna idag eller är det separata diskanter o.s.v.?

Runt 1000:- - 1500:- tänkte jag för ett par högtalare till framdörrarna..
... och som då ska drivas med pioneeren.. d.v.s. inte med något
slutsteg, så lättdrivna med hög känslighet sökes :)

Passar ett Hertz kit-system rakt av i framdörrarna? Isåfall är ett sådant absolut
intressant!
Senast redigerad av 1 widdde, redigerad totalt 0 gånger.
widdde skrev:Kitsystem eller koaxialer spelar egentligen ingen roll.. Vad är "bäst"?
Så smidig installation som möjligt vill jag helst ha dock. Är det koaxialer
som sitter i dörrarna idag eller är det separata diskanter o.s.v.?

Runt 1000:- - 1500:- tänkte jag för ett par högtalare till framdörrarna..
... och som då ska drivas med pioneeren.. d.v.s. inte med något
slutsteg, så lättdrivna med hög känslighet sökes :)
I det minsta paket sitter bredbandselement, det vill säga inte bra på något.
Har du ett större paket så får du diskant och med största får du också mellanregister.

I min bil installerade jag nya basar och diskanter på plastkåpan som sitter på insidan av backspeglen.
Fartdåre skrev:Är svag för Hertz grejor. Deras Energy serie (ESK) låter väldigt bra.
Av vad jag läst hur Hertz ljudkaraktär är så verkar dom tilltala mig också!
"Karaktären på detta system är en fet dynamik, värme, öppet och ärligt ljud med en fast, fet och djup midbas"
Låter oroligt bra, precis så som jag vill ha det! Detta är saxat från Hertz Hi-Energy HSK 165.. Men det stämmer kanske in på
ESK 165 också? Esk 165 är ju onekligen mer intressant med tanke på att priset är lite lägre.. Tror du/ni att
min Pioneer AVH-2400BT orkar med att driva dom? Tänkte eventuellt även stoppa in Hertz Energy ECX 165
i bakdörrarna (koaxialer) och tills vidare behålla 8-tummarna i hatthyllan.. Kanske blir lite tungt för
stereon att driva alla 6 högtalare, med tanke på att iaf Hertz-högtalarna är på 4ohm..

Vad tror ni alla? I sinom tid tänkte jag eventuellt även byta ut 8-tummarna eller iaf koppla till ett slutsteg
till dom så hu:ns avlastas lite..
Tycker Hertz är kanon i förhållande till priset. Kör på dom.
Tänk på att ljudet kan påverkas av hur de är monterade. Högtalarna behöver också
spelas in ordentligt innan de låter ok. Många blir väldigt besvikna i början. Mina högtalare
har behövt 40-60 tim innan de lossnar riktigt.
Har köpt mina grejor här.http://www.blekingebilradio.se/
Ser att HSK kitet bara kostar 400:- mer än ESK nu, kör på dom om de passar budgeten. Låter riktigt bra.

Hertz högtalare har ganska hög känslighet så din hu orkar nog driva dom ok. Men ett slutsteg är bättre...
Det går att driva alla 3 par högtalare så länge du inte lastar ner förstärkaren med mer än 4 ohm per kanal. Blir lite
krångligt att koppla kanske. Tycker nog du skall strunta i åttatummarna tillsvidare. Koppla dom på ett slutsteg ist.
Fartdåre skrev:Tycker Hertz är kanon i förhållande till priset. Kör på dom.
Tänk på att ljudet kan påverkas av hur de är monterade. Högtalarna behöver också
spelas in ordentligt innan de låter ok. Många blir väldigt besvikna i början. Mina högtalare
har behövt 40-60 tim innan de lossnar riktigt.
Har köpt mina grejor här.http://www.blekingebilradio.se/
Ser att HSK kitet bara kostar 400:- mer än ESK nu, kör på dom om de passar budgeten. Låter riktigt bra.

Hertz högtalare har ganska hög känslighet så din hu orkar nog driva dom ok. Men ett slutsteg är bättre...
Det går att driva alla 3 par högtalare så länge du inte lastar ner förstärkaren med mer än 4 ohm per kanal. Blir lite
krångligt att koppla kanske. Tycker nog du skall strunta i åttatummarna tillsvidare. Koppla dom på ett slutsteg ist.
Japp, får nog bli HSK ändå, dom verkar riktigt vettiga! :)
Du som verkar ha bytt högtalare i din bil, vet du hur dörrarna ser
ut i S60:n? Vad jag kan se så är det två hål bakom högtalargallret,
ett hål där det sitter ett element nu och ett där det ser ut att vara
tomt i min bil.. Känner du till om en diskant
får plats där, eller närmare bestämt Hertz HSK el. ESK-diskanten? Vore väldigt
smidigt om man kunde placera allt nere i dörren och slippa en jäkla massa kabeldragning
nämligen.. :P

Tack för svaren! :)
Har inte mekat med S60 själv men om jag inte minns fel är det förberett för kit med diskant.
Du får nog göra egna distanser eller göra om dom gamla som jag gjort. En bit MDF och en sticksåg så är det fixat...
Kolla projekttråden hur jag gjorde.

HSK kitet blir du nog grymt nöjd med. Lite partyljud men ändå väldigt detaljerat. Kör du senare ett riktigt
bra steg på blir det bra ös. Blir nog förvånad över hur hårt midbasen slår särskilt om du kör med HSK kit runt om ;)

Inga prob. Fråga på, svarar om jag kan...
Dolda Vinkeln...

Jag svara mig själv här.... efter att ha[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Som rubriken lyder men min fundering är m&ari[…]

Hej, kul att jag hamnade i din tråd, inte […]

Som jag har förstått det så m&ar[…]