Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

semmelman skrev:Är det så? Den har inte "skyddats" under smutsen? Utan påverkats av smutsen och degenererats ska jag fatta det så?

Jag har ju i tanken oxå bilar vars lack blivit nedlsitna av för många tvättar, själv använder jag endast högtryck aldrig låta nånting slita på lacken.
Jisses... Använd svamp när du tvättar annars får du inte bort all smuts. Vaxar du efter att bara högtryckstvättat så rör du runt skiten som
sitter kvar och till slut ser det ut som det ligger spindelväv på hela lacken av alla repor.
Och köp inte svampar med schampo. Schampot är rena diskmedlet...
Ny svamp varje gång! Och ett bra schampo. Tvätta halva bilen med svamp o schampo och den andra med h.tryck och ställ bilen i solen. Lovar
att du kommer att märka skillnad. På den h.tryckstvättade sidan ser du en tunn hinna med smuts och den andra blänker fint...
semmelman skrev:Jomen det har jag sett, bilar som repats av svamptvätt (undermåligt utförd då) samt av maskintvätt.
Precis blir lacken repig av tvätt är det inte ordentligt utfört, alltså att all lös smuts/grus/sand mm ska spolas bort innan man går på med svamp och schampo eller vad man nu använder när man tvättar.
jojjeblom skrev:Precis blir lacken repig av tvätt är det inte ordentligt utfört, alltså att all lös smuts/grus/sand mm ska spolas bort innan man går på med svamp och schampo eller vad man nu använder när man tvättar.

Finns faktiskt ett annat sätt också. Tvätta en helt nylackad bil (dvs 1-3 dagar efter lack) och jag kan nästan garantera att du får massor med repor oavsett hur försiktig du är :mrgreen:
jojjeblom skrev:
semmelman skrev:Jomen det har jag sett, bilar som repats av svamptvätt (undermåligt utförd då) samt av maskintvätt.
Precis blir lacken repig av tvätt är det inte ordentligt utfört, alltså att all lös smuts/grus/sand mm ska spolas bort innan man går på med svamp och schampo eller vad man nu använder när man tvättar.

Mm...Precis. Först h.tryck o sen svamp.
Lucif3r skrev:
jojjeblom skrev:Precis blir lacken repig av tvätt är det inte ordentligt utfört, alltså att all lös smuts/grus/sand mm ska spolas bort innan man går på med svamp och schampo eller vad man nu använder när man tvättar.

Finns faktiskt ett annat sätt också. Tvätta en helt nylackad bil (dvs 1-3 dagar efter lack) och jag kan nästan garantera att du får massor med repor oavsett hur försiktig du är :mrgreen:
Ptja var och en gör som dom vill, jag själv skulle undvika att tvätta en helt färsk lack.
Ett litet tips angående tvätt, om du ändå handlar på Mekonomen köp dig en tvättvante i microfibermaterial. Jag har haft min ett år nu och den är super! Tar bort smuts mycket bra och repar inte lacken. Kör den i tvättmaskinen om den blir grisig. Kostar lite i inköp men det är värt varenda krona :)
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]