Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad säger säljaren, det är ju trots att med dem du gjort affären?

/Martin
VolvoB20 skrev:Jag väntar på svar från både Volvocars och Haldex.

Jag vill ju veta om det går att åtgärda, eller om det är byggt så här.

Har ni några bättre adresser, jag använder mailadressen på respektive hemsida.
Jag tycker det har varit lättare att ringa direkt via de kontaktvägar som finns på volvocars.se
Det låter väldigt märkligt. Jag tror du gör bäst i att kontakta din handlare och försöka häva köpet. Som företagare har man givetvis sämre skydd än som privatperson, men nu är det ju bevisligen fel på konstruktionen.
Jag har en bekant som fick sin V70NXC70 utbytt gratis mot en XC70N efter att ha gnällt ordentligt på det obefintliga AWD systemet.
Jag ska försöka få till ett test också, vore spännande att se hur illa det är.
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:Jag väntar på svar från både Volvocars och Haldex.

Jag vill ju veta om det går att åtgärda, eller om det är byggt så här.

Har ni några bättre adresser, jag använder mailadressen på respektive hemsida.
Jag tycker det har varit lättare att ringa direkt via de kontaktvägar som finns på volvocars.se
Jaha ja... efter att ha ringt och pratat med supporten på Volvocars så var detta alldeles för avancerat för dem och man bad mig beskriva detta i mailform så att produktutveckligsspecialsterna kunde sätta tänder i det.

Så nu har jag mailat dem igen.
Det mesta är för invecklat för supporten på volvocars, jag undrar ibland hur dom ens hittar fram till jobbet.

/Martin
Jag kör en XC70 med Instant Traction. Så i helgen testade jag den funktionen. Stillastående på grusväg och 1:an med full gas. Visst hörde jag att det sprutade grus om hjulen men det varade inte länge och bilen mosade på framåt.
Gick ur bilen och kollade spåren efter hjulen. Vid varje hjul så kanske det var 20 cm hjulspinn sedan hade hjulen tagit fäste.

Eran beskrivning av Haldex Gen 5 i XC70 2013 låter verkligen inte bra. Hur kan man släppa något som detta Volvo!?!?
VolvoB20 skrev:Idag var det lite fuktigt på asfalten och jag provade att dra på ordentligt i starten vid ett rödljus.

För min My10 fanns inte hjulspinn ens på kartan i det läget. Bilen hade bara satt sig på baken lite och susat iväg helt utan släpp eller sladdar.
Min gamla V70 med 258 hkr och Visco skulle ha gjort ett "tjipp" och sedan dragit iväg, d.v.s. spunnit ett hjulvarv ungefär.
Min nuvarande bil spinner aldrig, men........

Jag läste i Teknikens Värld om S60 Polestar, den påstås ha Haldex gen. 4 och E-LSD bak.
Haldex V5 införs väl på alla Volvomodeller f.o.m MY13. Volvo har hittills bytt haldex version på alla modeller samma år i allafall, vad jag har förstått det. V4 kom till MY09.

/Martin
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 130

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100