- sön 17 jun 2012, 11:37
Tänkte byta registreringsskyltar i veckan på bilen och upptäckte att torx-skruvarna var helt sönderrostade. Efter lite pill med fram-skyltarna gick det precis att få ut skruvarna men bak-skylten gick åt skogen, torxen blev rund och det går inte att få något grepp om dem så jag får inte lös skylthållaren(som jag ska byta).
Vad finns det för lösning nu när jag förstört torx-mönstret. Gäng-hyllsan går dessutom i chassit så det finns ingen mutter på baksidan som man kan försöka kapa lös och dra ut torx-skruven.
När jag höll på pilla med detta upptäckte jag också att på alla passagerare-dörrar var det liknande fastskruvade torx längst ned som inte var av rostfritt slag. Funderar på byta dessa till rostfritt då de snart helt rostat sönder och jag tror det börja smitta av sig på dörrens lack.
Tacksam på tips för att lossa på fastrostade skruvar-muttrar.
Vad finns det för lösning nu när jag förstört torx-mönstret. Gäng-hyllsan går dessutom i chassit så det finns ingen mutter på baksidan som man kan försöka kapa lös och dra ut torx-skruven.
När jag höll på pilla med detta upptäckte jag också att på alla passagerare-dörrar var det liknande fastskruvade torx längst ned som inte var av rostfritt slag. Funderar på byta dessa till rostfritt då de snart helt rostat sönder och jag tror det börja smitta av sig på dörrens lack.
Tacksam på tips för att lossa på fastrostade skruvar-muttrar.
Volvo V70 2,5T årsmodell 2004, 20 000 mil

- By fullgas99