Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Kör du hårt med en S/V60 AWD så riktigt känner du hur det driver i bak genom kurvorna. Det kräver väl kanske en D5/T6 motor, men du har verkligen nytta av AWD'n även utan snö och lera. Jag är helst inte utan AWD på framtida bilar.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
OK, då förstår jag hur Andreas menar. Själv köpte jag ju en XC70 just för att jag vill ha fyrhjulsdrift när jag är vid sidan om vägen med husvagn eller släp efter, något som händer ganska ofta. Då känns lite extra markfrigång också bra. Att smiska genom de ökända kurvorna utanför Kassel i 230 km/h, med lätt fyrhjulssladd, det vet jag hur det känns, men nu har gubben blivit för gammal för att uppskatta sånt längre. Så jag tar nackdelarna för att komma åt den stora fördelen med framkomligheten.
av Lövet
Kör man mycket med släp, ofta på dåliga vägar, mycket på snö, grus osv då är jag helt med på att man köper 4wd. Däremot vänder jag mig emot det slentrianmässiga påståendet att "har man en gång kört AWD kan man inte åka 2wd igen" för så är det verkligen inte.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, jag har ju överlevt med både fram- och bakhjulsdrivet sen jag tog körkort 1979. Men ibland har det varit ett evinnerligt väntande på den där hjullastaren...
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Kör man mycket med släp, ofta på dåliga vägar, mycket på snö, grus osv då är jag helt med på att man köper 4wd. Däremot vänder jag mig emot det slentrianmässiga påståendet att "har man en gång kört AWD kan man inte åka 2wd igen" för så är det verkligen inte.
Detta är väl ändå din högst personliga uppfattning, tveksamt om du är den som kan föra alla övrigas talan i frågan !
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör en C70 T5 aut Polestar MY12 (250hk/370nm) och en V60 T6 awd Polestar.

C70in med fwd är faktiskt hopplös att köra i jämförelse, vad det gäller fäste. DSTC-lampan blinkar vid gaspådrag oavsett underlag.
av Lövet
Steff 99 skrev:
andreas_lofgren skrev:Kör man mycket med släp, ofta på dåliga vägar, mycket på snö, grus osv då är jag helt med på att man köper 4wd. Däremot vänder jag mig emot det slentrianmässiga påståendet att "har man en gång kört AWD kan man inte åka 2wd igen" för så är det verkligen inte.
Detta är väl ändå din högst personliga uppfattning, tveksamt om du är den som kan föra alla övrigas talan i frågan !
Precis lika lite som uttalandet att man aldrig kan åka 2wd igen efter att ha haft 4wd med andra ord :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
XC90_Executive skrev:DSTC-lampan blinkar vid gaspådrag oavsett underlag.
Haha, du får nog skaffa sockiplast istället för stora trätofflor!
av Amli
andreas_lofgren skrev:Anders: Förbrukningen, skatten men också viktökningen. Tidigare så höjde dessutom Volvo sina AWDer oavsett om man ville det eller inte = ännu sämre vägegenskaper.
Allt det du säger stämmer men det gäller ju mer på gamla bilar. Vi diskuterar ju nya bilar och idag är skillnaden mindre och att de är högre och därmed skulle ha sämre vägegenskaper stämmer inte alls längre.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, hur man än gör så innebär högre tyngdpunkt sämre egenskaper när man ska kasta bilen genom en kurva, eller gira för en älg eller nåt.

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]