Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbe1977a
Hej alla Volvo ägare!!

Som ny jagrullar medlem är jag tvungen att öppna en ny tråd. Står i valet och kvalet att skaffa en manuell V70 2,5FT eller 2,4D. Har suttit dag som natt och velat fram och tillbaka.
Plötsligt har man hittat något negativt om 2,5FT och då går tankarna över till 2,4D. Sedan läser man en annan sida om att 2,4D MY10 har problem med sina remmar och då går tankarna direkt över till 2,5FT.
Hade tänkt mig en -10 eller -11 årsmodell. Kör inte precis mycket om året utan brukar bli runt 1200 mil. Kör ungefär lika mycket i stan som på landsväg.
Eftersom jag är lite av prylbög så kommer det att vara en modell med minst R-design paketet och HGV paket. Har kollat runt och -10 eller -11 med den utrustningen som passar mig ligger runt 240 000:- och har då rullat ca 4000 mil.
Skiljer inte så mycket i pris om det är en 2,5FT eller 2,4D. Så ni får gärna ge mig några konkreta tips om vilken ni hade valt och varför??

Tacksam för svar!!
Nja, tack för ditt svar. Men vill inte ha så pass stor motor. Har en Vectra OPC idag på 300 hästar så vill komma ifrån den grymma skatten och höga bränsleförbrukningen.
Tycker att det blir rätt så dyr bil att äga då jag inte kör så mycket om året. Så mycket av de milen blir ju skatten och bräsleförb. Iofs så är väl kanske inte 2,5FT direkt billig i förbrukning men tror ändå att det blir en viss skillnad mot OPC:n.
Sedan skall jag inte sticka under stolen med att V70 inredningen är det absolut skönaste och finaste som finns att se. Ytterliggare en anledning som gör att jag vill byta till V70..
av Lövet
Med så låg körsträcka hade jag valt 2.5FT. Mindre fasta kostnader, trevligare motor.
Ja det är mycket det som jag funderar på med det låga miltalet jag kör vart år. Diesel bilen kostar strax över 3000:- i skatt om året. Medan 2,5FT är gratis de första 5 och kostar sedan runt 1500:-.
Det blir ju lite pengar över där och tanka för om man ser det så. Plus att med dagens E85 priser på 9,50:- l kommer man ända undan rätt så billigt. För vad jag har läst här på detta forum om medelförbrukningen på en 2,5FT ligger den runt 0,9. Tål väl då att jämföra med 2,4D som ligger runt 0,65.
av Lövet
0,9 då är du medveten att det är på bensin antar jag? På E85 drar den 1.3-1.4 liter milen vid normal körning.
Jadå, det är jag medveten om. Men 1.3-1.4 vid E85 är mer än vad jag har hört/ läst. Trodde att det låg runt 1.1-1.2. Iofs så har det stor betydelse på hur man kör men man skall ju njuta av tiden i sin V70 så då kan man lika bra Glida lite. :)
Tobbe1977a skrev:Jadå, det är jag medveten om. Men 1.3-1.4 vid E85 är mer än vad jag har hört/ läst. Trodde att det låg runt 1.1-1.2. Iofs så har det stor betydelse på hur man kör men man skall ju njuta av tiden i sin V70 så då kan man lika bra Glida lite. :)
Räkna kallt med 1,4l/mil på e85 om du inte fegkör dvs.
av Mwi
Jag kör 2.5 FT privat ca 1200 mil/år, fördelar låg skatt ( 0:-),gratis parkering i min kommun, bättre komfort jämfört med diesel, inga tomgångsvibrationer så ljuset fladdrar. Mellan service med oljebyte efter 1500 mil passar bra vid kort körsträcka för bilen blir servad enligt plan, så alla garantier gäller. Nackdelar törstig enligt datorn så ligger snitt förbrukningen på 1.77 l/mil vid snitt hastighet 36 km/h i verkligheten brukar jag ligga runt 2 liter/mil vid ren stadskörning. Kör alltid på etanol tycker bilen går bäst på det.
I jobbet kör jag en 2010 2.4 D också automat, fördelar brukar komma runt 95 mil på en tank enligt datorn 0,63 / mil och 96 km/h, lite mer harmonisk i sin gång kan väl kanske bero på lägre effekt och högre vridmoment. Nackdelar mer vibrationer och högre motorljud. Bägge motorerna har tillräckligt med effekt för omkörningar, jag tycker att både bil och motorer kräver automat för komfortens skull.
Någon automatare blir det tyvärr inte för min del. Har det på firmabilen som jag kör 12 000 mil om året med. Så därför är jag inte så sugen att ha automat även på min privata bil.
Det lättaste är ju helt klart att testa o köra båda modellerna, men tyvärr så har jag inte någon bilfirma så har båda dessa bilmodeller till salu i närheten. Är inte så sugen på att köra land o rike runt för att sedan ändå kanske inte vara helt 100 på vilken bil man vill ha..

Har aldrig haft diesel privat så det lutar just nu mer åt en 2,5FT. Sedan skall man ju såklart hitta någon som vill köpa en OPC, för bilfirmor vill inte ha in dem.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]