Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bonzo1
Min backsensor har plötsligt börjat bråka. Den tjuter direkt när man lägger i backen, ibland kan man rulla ett par meter, sen börjar den tjuta utan att det finns några hinder bakom.
Jag inser att jag måste lämna in den för felkodsläsning. Men det kanske finns några tips om vad som kan vara fel. Förmodligen har väl någon sensor lagt av, eller ?
Användarvisningsbild
av Loppan78
Om du söker lite på backsensorer här på forumet så kommer du nog snart fram till att det antagligen är fukt i en (eller) flera sensorer som gjort att den/de har sagt upp sig.
Läs ut felkoder för att veta exakt vilken det är.
av Bonzo1
Nu har jag läst ut felkoder, och det är vänster sensor som gett sig. Hur får nu ner kofångaren bak ? Någon som kan förklara hur man monterar ner den, för det måste man tydligen göra för att byta sensorn...??

Bilia ville har tre tusen för att byta sensorn..i arbetskostnad...
av svda
Finns beskrivning för V70N. Vet inte hur väl den stämmer för XC. Sök på "butylgummi".

BTW högtryckstvätta aldrig backsensorerna.
av svda
Att trycka ut clipsen på undersidan som Volvo beskriver var helt meningslöst på min bil. Det kunde man lika gärna göra med stötfångaren på bänken. Det behövs inte heller om det sensorerna i hörnen (1 eller 4) som skall bytas, bara för de mittre (2 eller 3) då fyllningen måste tas ur först. Tror det är detsamma på XC.
av Bonzo1
Då var ny sensor inköpt och bytt, dock utan att avhjälpa felet.... :evil:

Jag var ju inne med bilen på Volvo och fick utläst felkoder, och då var det vänster sensor som var trasig. Nu har jag satt dit en ny sensor, dock hjälpte inte detta alls. 1068 riksdaler..!!

Dags att återvända till Bilia igen.... :-(O)
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]