Ett enklare och pålitligare sätt, där du också får en kallstartanordning "på köpet" är att installera en piggyback. En elektronisk dosa som förlänger spridarpulserna. Det finns även andra fördelar med en sådan. Om du händelsevis blir tvungen att köra på bensin igen, finns det ofta en enkel omkopplare som kopplar bort piggybacken. Något liknande kan du knappast göra med större spridare eller en BTR-konvertering. Dessutom, om du av någon anledning vill avyttra bilen, så är det i många fall väldigt enkelt att återställa den till bensindrift. (Det finns några tiotal olika piggyback, så det kommer an på vilken man väljer. Alla har dock grundfunktionen att dom förlänger spridarpulserna)
Men en minst lika viktig åtgärd, oavsett vilken konverteringsmetod du väljer, är att du måste ha en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal grader varmare förbränningsluft än bensin, för att förbrännas fullständigt. (Effektivare förbränning, lägre bränsleförbrukning) Av detta förstår man att några s.k. öppna sportluftfilter inte blir någon hit tillsammans med etanol. Den luftförvärmningen som satt i bilen från början duger gott.
Mer om detta och piggyback, BTR, större spridare etc. etc. Läser man på
http://www.etanol.nu