Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andrelarse
En annan sak som jag funderar över är att det står i instruktionsboken att vissa modeller av geartronic låderna är försedda med sportläge! men jag får inte upp det på min... om man har en 230hk modell så borde väl sportläget finnas med???
av mattish
andrelarse skrev:En annan sak som jag funderar över är att det står i instruktionsboken att vissa modeller av geartronic låderna är försedda med sportläge! men jag får inte upp det på min... om man har en 230hk modell så borde väl sportläget finnas med???
Jag har för mig att jag läst att det kom till MY12. Man för spaken till manuellt läge fast utan att dra upp eller ner så kommer sportläget i...
av Linqid
mattish skrev:
andrelarse skrev:En annan sak som jag funderar över är att det står i instruktionsboken att vissa modeller av geartronic låderna är försedda med sportläge! men jag får inte upp det på min... om man har en 230hk modell så borde väl sportläget finnas med???
Jag har för mig att jag läst att det kom till MY12. Man för spaken till manuellt läge fast utan att dra upp eller ner så kommer sportläget i...
Det har funnits sedan tidigare men då endast till D5/T6, osäker på exakt modellår dock. Om jag inte minns helt galet fanns det inte till 2,5FT.
Användarvisningsbild
av Momentum
Linqid skrev:
mattish skrev:
Det har funnits sedan tidigare men då endast till D5/T6, osäker på exakt modellår dock. Om jag inte minns helt galet fanns det inte till 2,5FT.
Kom till MY11 till D5 i o m generation II av GT, fanns på T6 innan, finns även på D3 AWD modellerna, gör en himla skillnad
Senast redigerad av 1 Momentum, redigerad totalt 0 gånger.
av ak84
aggrosurf skrev:Är det någon som vet om det går att mjukvaru uppgradera till s- lägen på en låda 2008-2010 D5 ?
I instruktionsboken står det att bara 3,0 motorn har sportläge
Användarvisningsbild
av Perc
Man hör då och då att folk påpekar/klagar på automatlådor som växlar av sig självt fast man som förare valt manuellt läge.

Min Geartronic från 04 växlar INTE själv i manuellt läge, och jag har lite blandade erfarenheter av det. Visst är det trevligt när man som förare är med på noterna, men det har hänt mer än en gång att jag glömt bort att jag haft "manuella femman" i vid landsvägskörning. Sen när det blir dags för omkörning går man ut i mötande fil, trycker plattan i durken och så händer exakt ingenting eftersom femman ligger i och varvräknarnålen står på 1800. Nån sekund senare inser man vad som är fel och petar ner i trean, men det kan vara ett par värdefulla sekunder som gått förlorade.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min växlar i alla fall ner själv, ända ner till ettan, om jag stannar bilen.
Vet knappt vad som händer om man ger pelle i botten. Får nog ut och prova. Har inte stressat den på maxvarv heller, för att se om den växlar upp då. Gillar inte att plåga motorer...
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, om jag saktar in så går min ner genom växlarna och slutligen till ettan när bilen faktiskt står still. Sen vägrar den också växla högre än vad som är "vettigt" i lägre hastigheter. Inget som jag nånsin upplevt sätter käppar i bilkörningen, snarare tvärtom. Den automatiska nedväxlingen är bara trevlig även när man kör manuellt.

Men kickdown gör den inte, och växlar inte heller upp om jag varvar ut den. Testade det (i misstag) en gång när jag klev på lite och glömde att jag hade i manuellt läge.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]