Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sökt men inte hittat någon bra tråd som behandlar eftermontering av nivåreglerande stötdämpare.
Som jag uppfattat det är dessa stötdämpare helt mekaniska och justeras automatiskt av hur mycket last det ligger över dem.

Och då borde det väl bara vara till att byta dämpare och fjäder. Eller?
Märkte att min lilla V70 hängde rätt bra när vi lastade klinkers där bak..

Någon som vet något mer?
Du har i princip rätt (kanske behöver några mer smågrejjer bytas), kolla med din volvo åf, det fanns åtminstone förr färdiga satser för detta.

/Martin
MartinS skrev:Du har i princip rätt (kanske behöver några mer smågrejjer bytas), kolla med din volvo åf, det fanns åtminstone förr färdiga satser för detta.

/Martin

"I princip rätt" - hihi .. ;)
Ser att det finns färdiga kit att köpa till V70N för runt 8000:-.
Men hittar inget för en 2009.

Däremot finns det en uppsjö dämpare på skroten att hämta.

Att ringa ÅF ger mig tyvärr inga svar i denna stad. Eller jo, fick svaret "Borde gå, men jag vet inte" när jag var inne sist.

Ingen annan som vet något mer? I värsta fall får man väl testa .... :)

Det enda jag kan tänka mig behöva uppdateras är nivåregleringen för xenonljuset. Vet dock inte hur ofta den uppdaterar ljusbilden under färd. Skiljer säkerligen på en bil med nivåreglerande stötdämpare och utan.
Hinner nivåregleringen på Xenon med när du inte har nivåreglering på hela bilen lär den ju göra det när du har det också. Jag tror att man monterar mjukare fjädrar på bilar med nivåreglering, men jag är inte helt säker. Har aldrig eftermonterat, utan bara varit med om bilar som har nivåregleringen från fabrik.
Jag bytte på en V40 jag hade för många år sedan, då tog jag komplett fjäderben från en med nivomat och monterade på min. Då skiljde det dämpare, fjäder och gummit som fjädern låg emot högst upp på fjäderbenet.

Tänk på att du skall ha en lägre dragkrok om du har nivomat, om du nu har dragkrok idag.

/Martin
Pratade med min Volvomek angående att byta FRÅN nivåregleringsdämpare till vanliga då jag vill sänka bilen.
Han sa att den nedre infästningsbulten är grövre på nivåregleringsdämprna, vilket borde betyda att man behöver en extra hylsa för att det inte ska glappa om man ska montera nivåregleringsdämpare på en bil som inte hade det från början.
MartinS skrev:Jag bytte på en V40 jag hade för många år sedan, då tog jag komplett fjäderben från en med nivomat och monterade på min. Då skiljde det dämpare, fjäder och gummit som fjädern låg emot högst upp på fjäderbenet.

Tänk på att du skall ha en lägre dragkrok om du har nivomat, om du nu har dragkrok idag.

/Martin
Lägre dragkrok?
Har idag en delbar krok.
Behöver man byta hela armaturen då?

mvh
Mest troligt "behöver" du byta den lösa kulen om allt skall vara helt korrekt. Den som är för nivåreglering är mycket lägre.

/Martin

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]