Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BGA
V70N-01. Motorlampan lyser och felkod 132 (förvärmningen funkar ej). Kollade motståndet över de svarta trådarna. Skall enligt forumtrådar vara ca 1 Ohm, men detta var i Megaohm storlek = avbrott. Hade en gammal Denso sensor liggande med motståndet 0,9-1 ohm. Skarvade på de svarta kablarna på detta till den defekta sonden för att se om det funkade. Släckte koderna. Funkade ca 10 mil, sen vid en varmstart tändes motorlampan och felkod 130 dök upp. Så här i efterhand kommer jag på att sonden kanske andas friskluft genom en av kablarna. Har läst det någonstans, men vet inte om det gällde lambdasonder.
Bo Gunnar
av d2v
Har inte koll på i denna stund om det är Denso i min V70 -02 140hk men jag har felkod 130.
Har läst att det har med lamdans värde utanför "normal värde" Flera orsaker kan tydligen finnas..
Men vad är absolut vanligaste orsaken till denna felkod? Scantol använde jag o det säger P130 O2 sensor circuit men antar att det är 130.

Tack på förhand!
Dnaiel
av drlomo
Friskluft i systemet ger ofta felkod på Lambda. En god vän, en av mina sjöingenjörsstudenter, hade fått lambdafel. Orsaken var en läcka i avgasrörets fäste innan sonden!! Man tycker att det borde vara övertryck och att ingen luft skall komma in, men det gör det tydligen. Grabben svetsade ihop fästet. Bilen funkade och besiktningsmannen/-kvinnan var nöjd. Hen sade att det kan hända om man har en läckande grenrörspackning också! Fenomenet känt hos SBP. Inget jag skulle förvänta mig, men som min vän sade, det kan kanske uppstå en "ejektorpumpsverkan" i avgassystemet, trots att man tycker att det borde vara övertryck överallt.
av d2v
d2v skrev:Har inte koll på i denna stund om det är Denso i min V70 -02 140hk men jag har felkod 130.
Har läst att det har med lamdans värde utanför "normal värde" Flera orsaker kan tydligen finnas..
Men vad är absolut vanligaste orsaken till denna felkod? Scantol använde jag o det säger P130 O2 sensor circuit men antar att det är 130.

Tack på förhand!
Dnaiel
Har inte gjort mer än släkt motorlampan 2 ggr. ska ut o leta orsak nu. Det jag lagt märke till är att den tänds med samma mönster om det skulle underlätta vad det kan bero på. Bägge gångerna har jag kört till o från jobbet med en sträcka av 2,5mil st.(använder motorvärmare på bägge ställena) och parkerat bilen en halvtimme o mer. Vid start efter det har motorlampan då lyst redan från start, alltså den slocknar inte efter den kontrolltänds vid läge 2 på tändningslås (slocknar ej efter start).
av d2v
d2v skrev:
d2v skrev:Har inte koll på i denna stund om det är Denso i min V70 -02 140hk men jag har felkod 130.

Tack på förhand!
Dnaiel
Har inte gjort mer än släkt motorlampan 2 ggr. ska ut o leta orsak nu. Det jag lagt märke till är att den tänds med samma mönster om det skulle underlätta vad det kan bero på. Bägge gångerna har jag kört till o från jobbet med en sträcka av 2,5mil st.(använder motorvärmare på bägge ställena) och parkerat bilen en halvtimme o mer. Vid start efter det har motorlampan då lyst redan från start, alltså den slocknar inte efter den kontrolltänds vid läge 2 på tändningslås (slocknar ej efter start).
Läste av igen.. samma felkod (130)
Det jag uppmärksammade var "sensordata" sa typ "long term fuel trim +4,5%"

Senast jag tankade tyckte jag bilen dragit extremt lite, o efter detta började..
Betyder + att det kompenserats för mer bränsle?

Du kan sticka in en mejsel under platkåpan o[…]

I fredags, vid lunchtid, tittade jag på m&au[…]

Appen är makalöst buggig. Ofta en d&o[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften så[…]