Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maximuspro
Cox skrev:Även om det är papperssiffror så måste ju förtaget ha belägg för sina siffror. Så inte är det konstigt att 280 hkr med 90 nm mer i vrid åker i från en 258 hkr bil. man behöver inte gått på Chalmers för att räkna ut detta. :wink:
Så klart inte men borde kanske inte vara så märkbart som detta var.

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
av skaris
Det är ju inte så märkligt om trimföretagen som inte måste lämna någon vidare garanti får ut mer effekt än Volvos "egna" trimföretag.
Sen angående effefktsiffror på pappret så är det helt orelevant att jämföra om inte siffrorna kommer från samma bil och är uppmätta på samma sätt med samma utrustning. Man kan mäta effket både statiskt och dynamsikt och få helt olika värden.
Trimfirmorna brukar inte mig veteligen ange hur dom har fått fram siffrorna.
Enligt mig är det falsk marknadföring att ange att en viss uppgradering ger xxx hk. Det enda rätta är att ange hur mycket extra effekt som fås. Då spelar det ingen roll hur man mäter, bara man mäter före och efter uppgradering under samma förhållanden med samma utrustning så vet man ju vad man får.
Som exempel kan vi ta min gamla 850 T-gul som uppgraderades med BSR steg 3 som enligt dom ska ge 315hk. När den senare kördes på rullande landsväg gav den 274hk i motorn, ganska stor skillnad mot uppgivna 315hk. Förmodligen för att BSR mätt effekten på ett annat sätt i en annan testbänk och att min bil skiljde sig från deras.
Så stirra er inte blind på siffror, det som är viktigast i slutändan är ju olika från fall till fall och vad olika människor tycker. T.ex. om man får bra service av företaget i fråga eller om man får en snabbare bil än om man trimmat med ett annat företag.
av AndS
Är det så att Polestar har någon vridmomentsbegränsning vid växlingar eller om man trycker gasen i botten utifrån att det tidigare diskuterats vad transmission/växellådor klarar, där andra trimfirmor inte bryr sig om detta? :wink:
av peetan
På de första 2 växlarna har man det ja, det har jag också i min.
Ang lådan så håller grejerna, det sitter likadana i s80 V8 (tf80)
av Tobbe1977a
Jag kör själv trimmat. Har en Vectra OPC V6 med 280 hk som orginal. Eftersom jag alltid gillat BSR produkter var jag inte svår att testa en PPC box även till denna bilen vilket gav 20 hk extra.
Tänkte först att fan va korkat att slänga upp 8000 spänn för fjuttiga 20 hästar. När jag sedan tog ut den och körde så tänkte jag att vafan, 8000:- i sjön, man märker knappt någon skillnad. Men efter ett tag när väl optimeringen och allting börja falla på plats så ångrar jag mig inte en sekund. Vridet i 6:ans är helt sjukt, ligger man typ i 110km/h och trycker plattan i mattan så stannar han inte av förrän en bra bit över 200km/h. Kanske tur att där ligger en spärr på 280km/h. :)
Användarvisningsbild
av Guru
Maximuspro skrev:
peetan skrev:Som Maximuspro precis skrev så är det skillnad mellan bilarna. vi testade även fullgas i en lång uppförbacke från 120km/h i högsta växel och även där åkte jag ifrån.

Så till alla er som är så nöjda med polestar, det finns ett par bilägare som är ännu nöjdare:-)
Och snälla! Börja inte med en massa tjafs om garantier till höger å vänster, jag vet detta.
Bra inlägg!
Ok att ni hejar på varandra men något "bra inlägg" vet jag inte om det var...

Om vi inte ska tjafsa om garantier etc, då vet jag inte vad poängen med hela tråden är? Att konstatera att bilar med mer effekt/vridmoment är snabbare?
Hade ni jämfört MTE/BSR/ATM etc. mot varandra hade jag köpt det rakt av då det är jämförbara produkter. Men Polestar är en helt annan produkt så jämförelsen faller platt! Om inte syftet var att visa alla som valt Polestar att MTE/BSR/ATM etc. är snabbare men det tror jag alla redan vet, även de som ändå valde Polestar.

Men är mest effekt/vridmoment för pengarna viktigast, då är det inte Polestar man ska satsa på. Det har ni helt rätt i!
av Maximuspro
Inlägget var bra i den meningen att beskrivningen stämde. Om ett par dagar så kör vi atm mot etm.......

Användarvisningsbild
av cane
Maximuspro skrev:Inlägget var bra i den meningen att beskrivningen stämde. Om ett par dagar så kör vi atm mot etm.......

Hur gick det med jämförelsen mellan Autotech och MTE? Hadde varit lite intressant å höra.
av peetan
cane skrev:
Maximuspro skrev:Inlägget var bra i den meningen att beskrivningen stämde. Om ett par dagar så kör vi atm mot etm.......

Hur gick det med jämförelsen mellan Autotech och MTE? Hadde varit lite intressant å höra.

Vi skall kolla läget nån dag i veckan.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?