Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
gsson skrev: Observerade att det är förvånansvärt många DrivE-v70:sar som sålts av privatpersoner det senaste året. Misstänker att de har haft samma fel som oss. Vem säljer sin 1-2 år gamla som gått 2000-4500 mil? Kan inte vara en slump.
Jag upptäckte samma sak och drog samma slutsats som du gjorde. De som säljs hos bilhandlarna är nog en del tjänstebilar skulle jag tro. Att däremot så många privatpersoner vill sälja sina nästan nya bilar är jätteskumt och kan inte vara normalt.
av mati
mattish skrev:Gäller rycken även "nya" motorn med 115hk?
Hoppas jag slipper dom ett tag iaf :P
Det vet jag iofs inte, men jag tror att det gäller bara den "gamla" DRIVe 1,6D, dvs V70 årsmodellerna -10 och -11. Däremot verkar samma problem finnas även i äldre V50-DRIVe modellerna (hittar inte tråden just nu). Själv har jag även en V50 1,6D MY08, alltså ingen DRIVe. Den går som en klocka. Det känns som just modifieringarna som genomfördes på 1,6D motorn för att få den att gå ännu snålare har orsakat bekymret med ryckningarna.
av gsson
mati skrev:
gsson skrev: Observerade att det är förvånansvärt många DrivE-v70:sar som sålts av privatpersoner det senaste året. Misstänker att de har haft samma fel som oss. Vem säljer sin 1-2 år gamla som gått 2000-4500 mil? Kan inte vara en slump.
Jag upptäckte samma sak och drog samma slutsats som du gjorde. De som säljs hos bilhandlarna är nog en del tjänstebilar skulle jag tro. Att däremot så många privatpersoner vill sälja sina nästan nya bilar är jätteskumt och kan inte vara normalt.
Då har vi rätt antagligen. Jag försökte kontakta volvo i detta fallet, men det var ju lönnlöst, de hänvisade mig till bilhandlaren. Så så var det med det intresset.

Jag har funderat och letat efter andra bilar hur länge som helst känns det som nu. Tror man blir blåst oavsett vad man köper.

Hade en Subaru innan, de hade ju så förbannat bra andrahandsvärde skröt de om. Jovisst, det var ett helvete att bli av med bilen. Fick ju nästan skänka bort den. Men höll bra, det gjorde den.

Så jag säger nog samma som dig, ifall nån vet vad man skall ha för nått, vråla gärna till. Jag lyssnar! Dock är man för snål för att skänka bort bilen.
av mati
Nu har AC:n lagt av. Undrar om det har nånting med EGR-bytet att göra, en punkterad slag eller så. Den fungerade iaf innan dess. Är det ens möjligt? Nån som vet? Annars har den nog gått sönder av sig själv. Nu när garantin är ett minne blott. :evil:
av gsson
mati skrev:Nu har AC:n lagt av. Undrar om det har nånting med EGR-bytet att göra, en punkterad slag eller så. Den fungerade iaf innan dess. Är det ens möjligt? Nån som vet? Annars har den nog gått sönder av sig själv. Nu när garantin är ett minne blott. :evil:
Den har nog gått sönder av sig själv. Fast man vet ju aldrig. Känns som att vissa fel uppstått efter verkstadsbesök. :/ Känns som att det är många måndagsexemplar av Drive-v70:isar. :-O)

Det är jobbigt när man sitter och väntar på när nästa fel ska komma.

Man får la hoppas att Nevs släpper nått bra och det snart! ;)
av gsson
Kom för övrigt på idag när jag körde bilen och vibrationerna gjorde sitt.

Jag fick ju ett namn på problemet... Booming Noise!

Så var det ja. Åtgärd? Nej då, felet var ju att det var Boooooming Noise.

Jo, tjena... :/
av mati
gsson skrev:Kom för övrigt på idag när jag körde bilen och vibrationerna gjorde sitt.

Jag fick ju ett namn på problemet... Booming Noise!

Så var det ja. Åtgärd? Nej då, felet var ju att det var Boooooming Noise.

Jo, tjena... :/
Jaha, intressant. Då är det alltså en feature och inte ett fel? :D
Min har förresten börjat uppföra sig konstigt igen. En vecka efter EGR-bytet. Rycker till nån gång ibland bara, men det räcker för att förstå att grundfelet inte är åtgärdat. Och vibrerar gör den som tidigare. AC:n däremot har börjat fungera igen. Utan åtgärd. Jag tror det finns en inbyggd slumpgenerator som hittar på fel när allting fungerar. :lol:
Partikelfiltret regenererar fortfarande efter 25 mil. På tok för ofta jämfört med när bilen var ny och med tanke på mina körvanor. Jag är helt säker på att det hänger ihop. Men hur ska jag bevisa det?
av gsson
mati skrev:
Min har förresten börjat uppföra sig konstigt igen. En vecka efter EGR-bytet. Rycker till nån gång ibland bara, men det räcker för att förstå att grundfelet inte är åtgärdat. Och vibrerar gör den som tidigare. AC:n däremot har börjat fungera igen. Utan åtgärd. Jag tror det finns en inbyggd slumpgenerator som hittar på fel när allting fungerar. :lol:
Partikelfiltret regenererar fortfarande efter 25 mil. På tok för ofta jämfört med när bilen var ny och med tanke på mina körvanor. Jag är helt säker på att det hänger ihop. Men hur ska jag bevisa det?
Asg ang feature, så måste det vara! :lol:

Tror oxå det ang slumpgeneratorn, allt för att man skall vara så missnöjd som möjligt!

Nej, det är oss det är fel på, inte bilen. Bilen funkar perfekt, så säger de på volvo ju... ?:-/

Som sagt, aldrig en volvo igen. Det märkliga är att de kommer ju undan med allt. Försökte ju maila volvocars, men de var inte intresserade. De tyckte att jag skulle gå till återförsäljaren. Jo jag tackar ja. Det var ju helt värdelöst...
av jpennerb
Köp er en volvo som har en motor utvecklat av volvo så kanske ni blir nöjdare. Att åka v70 med 1.6D är inte premium!
av Steff 99
gsson skrev:
mati skrev:
Asg ang feature, så måste det vara! :lol:

Tror oxå det ang slumpgeneratorn, allt för att man skall vara så missnöjd som möjligt!

Nej, det är oss det är fel på, inte bilen. Bilen funkar perfekt, så säger de på volvo ju... ?:-/

Som sagt, aldrig en volvo igen. Det märkliga är att de kommer ju undan med allt. Försökte ju maila volvocars, men de var inte intresserade. De tyckte att jag skulle gå till återförsäljaren. Jo jag tackar ja. Det var ju helt värdelöst...
Det är inte speciellt konstigt att Volvo hänvisar till ÅF, för det är väl där du köpt bilen ?
Det är Åf du skall rikta kritiken mot, eftersom du tydligen har en Åf som inte klar att ta sitt kundansvar.
Lämna bilen, hämta inte ut den innan du konstaterat att de åtgärdat felet.....det finns också ett ansvar man har som kund att ställa krav, om det inte hjälper och du äger bilen som privatperson, gäller konsumentköplagen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 30
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak