Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrmatto
Tittat på en xc-01 och läst både här och där...

Har jag fattat rätt att -01 tillhör gen2 och det som skiljer -00 till 07 är de olika systemen till driften awd?! Andra skillnader(av värde)?!
Har även sett att det skiljer på bränsleförbrukningen, givetvis beroende på HUR man kör men sett mellan 0,8-1.15/mil diffar rätt mkt...

Volvo XC70 2,4T / Automat
Mätarställning: 12900 mil
Nya stötdämpare bak med nivåreglering.
Nyservad och nyrekondad (ny kamm)

Har inte kollat så att oljan är röd till växellådan än, rost finns ej och inte provkört (ska leta efter oljud i framvagn) något jag missat?!
Något generellt pris?!

Tack på förhand

P.S vill passa på att tack för all info vid mitt förra bilköp, en S40 och detta forum bidrar till forts volvo ägande men nu har familjen ökat så måste ha kombi.
Användarvisningsbild
av wissel
AWD på en 2001 är av Cisco och först 2003 kom Haldex.
Jag skulle nog kolla om Vevhusventilationen är rengjord och OK !
För övrigt precis som du säger med framvagnskontroll då volvos framvagnar är KLENA.
Kolla att den verkligen driver på alla 4 hjulen !
Själv kommer jag att byta till XC70 men det blir en 2003 och framåt........
så om du inte behöver 4wd så skulle jag gå på en 2wd.......alternativt XC70.... 2003 eller nyare ......
Användarvisningsbild
av Perc
Cisco tillverkar nätverksutrustning. Visco tänker du på, men det är inte en tillverkare utan en teknik eller princip om vi säger så.
av mrmatto
Tack.

Är egentligen inte i behov av en awd men sett bilen och fått bättre pris än någon annan jag hittat på blocket när jag kört samma mil/årsmodell... Och ville då få mer kött på benen innan jag bestämmer mig.
av llesrof
Man köper inte en AWD för att man b e h ö v e r en sådan, man köper den för att man vill ha en AWD. 2003 byttes sviskonkopplingen ut till haldexkopplingen och samtidigt borrades motorn upp till 2,5 liter på bensinmodellen. Står det 2,5T på den kan man vara säker på att den har haldexkoppling. Förbrukningen är omöjlig att säga något om eftersom ingen kör som någon annan. Min 06:a skall snitta på 1,11 liter/mil vid blandad körning enligt Transportstyrelsens uppgifter. Nu kör jag snålare än så men jag kör mer landsväg än vad som som kanske ingår i "blandad körning". Se Transportstyrelsens siffor som en referens och jämför med andra bilar.

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]