Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
Ja fast det märkliga i det här fallet är väl att Volvo begränsar Max Nm olika, inte att man begränsar olika på ettan.
Kan det vara så att Volvo stryper den manuella för att den inte ska bli alltför överlägsen automatversionen. Kanske ett sätt att dölja hur mycket ineffektivare och långsammare automaten är...
Konspirationsteori? :lol:

Nu har jag, som jag tidigare skrivit, inte kört någon av de allra sista modellerna från BMW, med den prisade 8-växlade lådan från ZF, så jag kan inte jämföra med den. Däremot körde jag en Cadillac SRX i förra veckan. Liksom min Volvo en sexstegad automat, men den var då inte ett smack bättre än Aisin-Warnerlådan i min Volvo. Förr tvärtom, om det var någon skillnad. Lätt hysterivarning på dess växlande upp och ner, något som AW-lådan i min bil inte lider av.
apersson850 skrev: 8-växlade lådan från ZF
Blir det inte en massa växlande i en sådan också? Eller vad skall man med alla åtta till om den inte växlar hela tiden (till det, får man förmoda, optimala varvtalet)
Användarvisningsbild
av Camel
StringerBell skrev:
apersson850 skrev: 8-växlade lådan från ZF
Blir det inte en massa växlande i en sådan också? Eller vad skall man med alla åtta till om den inte växlar hela tiden (till det, får man förmoda, optimala varvtalet)
BMW:s växellådor verkar vara grymma. Har provat några BMW. Dock har jag inte provat bilen i klippet nedan, men den verkar ju växla ok.
Fast inte ens med denna körstil behövs ju mer än 7 växlar. Inte heller verkar momentbegränsning finnas så det stör. :mrgreen:

Frågan är om ens ettan behövs... :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
apersson850 skrev:/.../Men det är väl någon ECO-funktion...
Funderade också på det. Men den förmodade "ECO-funktionen" verkar ju inte bry sig om att man ligger på ettan och toppvarv i typ 5 sek och spinner innan man växlar upp. :mrgreen:

BMW:n i filmen är givetvis på sitt sätt en extrem bil men man undrar ju varför så många vanliga bilar behöver ha så tråkiga växellådor. Och att behöva ta till momentbegränsning på en D5 manuell är ju synd. När M66-lådan kom sa Volvo själva att den klarar 400 Nm. Men det har ju visat sig i många sammanhang (även Volvo själva) att den tål mer.
av Amli
BMW's 8-stegade automatlåda är grym. Visst blir det en en del växlande men det är absolut inget som stör. Den är alltid är alert och ligger på rätt varvtal. Den bästa automatlådan på marknaden just nu enligt mig.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]