Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V60 D5 manuell MY11 drar med farthållare inkopplad i jämn motorvägsfart (110-120 kmh) 0,74 l/mil. Utan farthållare drar den 0,57-0,59 l/mil både på motorväg och i normal blandad körning. Förbrukningsvärdena kommer från färddatorn.

Är det någon som kan förklara varför? Har aldrig märkt någon skillnad på någon annan bil jag haft (BMWx3, VWx4, Chryslerx2). Min bil har en vanlig farthållare dvs inte adaptiv.
Visst kan det skilja lite, speciellt om vägen är backig och man när man gasar själv flexar lite med farten, för att i högre grad kunna rulla med helt uppsläppt gaspedal i nedförslutningarna (nollförbrukning), men i ditt fall är det ju en jättestor skillnad.
Å andra sidan är farthållaren outtröttlig när det gäller att hålla jämn fart, vilket också spar bränsle, så det kan vara hugget som stucket om det går mer eller mindre.

Jag begriper det inte heller.
apersson850 skrev: Å andra sidan är farthållaren outtröttlig när det gäller att hålla jämn fart, vilket också spar bränsle, så det kan vara hugget som stucket om det går mer eller mindre.
Snarare tvärtom. En farthållare som gasar och (motor)bromsar hela tiden för att hålla konstant hastighet håller inte jämn gas, vilket är vad som sparar bränsle. Den är för nervös. Jag märkte skillnad i bränsleförbrukning på min Peugeot eftermarknads-farthållare när jag ställde ner känsligheten på den. När den sackade lite i uppförslut och ibland rullade på något för fort i nerförsbacke så drog den mindre.
Kupérad terräng är döden för förbrukningen med farthållare. För det första vet den inte om att det kommer en backe så den kan gasa lite proaktivt för att hålla farten. För det andra släpper de flesta förare av lite på farten automatiskt vid upförsbackar vilket är vääääldigt bra för förbrukningen. Konstant läge på gaspedalen är det bästa för förbrukninge, inte konstant hastighet.

/Martin
tompathepilot skrev:På helt plan väg så sparar man bränsle medans i kuperad terräng blir det dyrare speciellt med tex husvagn när farthållaren till varje pris vill hålla farten uppe även om det går utför efter krönet.
Det är därför jag trycker på gasen själv när jag har vagnen på för att ta kommandot över fartökningen. Har man den inställd på 83 med vagnen efter så försöker man hålla 84 med jämn gas så blir det snålare. Annars ligger den och pumpar hela tiden..

Eller så bryr man sig inte om de backarna när man är ute också kör :P Dock är jag sån som gillar jaga förbrukningen neråt..
Då håller du ju ändå jämn fart själv, och måste väl gasa efter hur vägen lutar, hur det blåser osv?
Att hålla jämnt gaspådrag hela tiden är kanske snålare, fast då går det ju tramsigt sakta i uppförsbackarna och olagligt fort nerför.
Höll ett öga på förbrukningen när jag körde till jobbet idag (var ensam i bilen så ingen kunde klaga på att jag var otrevligt nördig).

När farthållaren ligger i på min bil och inte vägförhållandena påkallar något annat, håller bilen själv ett så jämnt gaspådrag att förbrukningen bara varierar några få centiliter per mil. Är det uppförsbacke ökar den förstås, men den sjunker också rätt rejält när det går nerför. Inte så att det ena kompenserar det andra - det är alltid billigare att sitta still än resa sig och sen sätt sig igen - men en hel del får man så att säga tillbaka igen i nedförsbackarna.

Detta är ännu tydligare nu, med Sensus 3.0, där bilen kan visa ett diagram över förbrukningen varje kilometer. Mycket små variationer så länge vägen inte orsakar dem. Gasar jag manuellt kan jag inte heller komma över backarna utan att förbrukningen ökar, såvida jag inte låter farten sjunka på ett sådant sätt att det stör trafikrytmen och skapar irritation och olycksrisker för mig och andra trafikanter.
Har också märkt en tydligt ökad förbrukning med farthållaren. Volvos system håller hastigheten väldigt exakt vilket skapar hög förbrukning. Detta märks speciellt i branta långa nerförsbackar då förbrukningen på många andra märken nära nog går ner till noll och ökar farten upp till ca 10 km/h medan Volvo bromsar upp kraftigt och inte alls tar tillvara den gratis rörelsenergin.

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]

Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]