Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av qwerty
PTV skrev:Om det nu är så ofarligt som flera här påstår varför kopplar ni då inte en avgasslang in till bilens kupe. :D
Varför kopplar inte alla etanolbilsägare in avgassystemet i kupen med en slang? Verkar ju vara nyttigare än att andas luften i en stad där en dieselbil kört runt.
Användarvisningsbild
av Camel
Överraskande låg argumentationsnivå med att koppla slangar in kupén etc. All förbränning medför olika föreningar samt partiklar och restprodukter. Nu råkar det visserligen vara så att t.ex. diesel och bensin är värre än ren etanol i rena siffror. Men i praktiken skulle jag inte frivilligt vilja andas in något från vare sig etanolförbränning eller annan förbränning. Det intressanta är ju att vissa blir överraskande att man påvisat cancerrisk för diesel. De andra bränslena är också cancerogena. Dagens etanolbilar kör ju inte på ren etanol utan på en blandning som innehåller viss del bensin, detta orsakar en hel del utsläpp som är hälsofarliga. Att diesel, bensin och även E85 orsakar hälsofarliga utsläpp är i alla fall ingen överraskning för mig. Det har man ju vetat länge. Förstår inte nyhetsvärdet i detta. Jag förstår även att elbilar orsakar cancer eftersom de till viss del drivs med el som är hälsofarligt framställd. Även om just det problemet är mindre i Sverige (och Norge) än i övriga europa så kallas elbilar för miljöbilar. De marknadsförs med nollutsläpp av CO2. Inget av detta är sant i verkligheten. Men icke desto mindre åtnjuter de stora subventioner. Men sedan när har man talat (hela) sanningen från de olika lobbyisternas sida? Sedan när har politiker baserat sin politik på objektiva fakta och underlag? WHO:s rapport är en i mängden. Den visar på en sanning i den stora helheten. Snart kommer en rapport som motsäger detta från oljelobbyn. Var så säkra.

När profeternas tungor talar är det påbud att lyssna! Likt en skock får rör sig den stora massan automatiskt och reflexmässigt i enlighet med fåraherdens önskan utövad genom vallhundarnas skall! Oliktänkande får tolereras icke! Ve det får som avviker från flocken! Total klippning är bara förnamnet på det som väntar...
av llesrof
qwerty skrev:
PTV skrev:Om det nu är så ofarligt som flera här påstår varför kopplar ni då inte en avgasslang in till bilens kupe. :D
Varför kopplar inte alla etanolbilsägare in avgassystemet i kupen med en slang? Verkar ju vara nyttigare än att andas luften i en stad där en dieselbil kört runt.
Det där gjorde ju Robert Collin redan 1995 med en Saab 900 turbo. Jag tror det var Collin som gjorde det. Jag såg det på TV. Han mådde utmärkt. Fast hade han tryckt lite hårdare på gasen hade han nog storknat. Kort sagt är avgaserna från en katalysatorrenad bensinbil i många fall renare än luften många storstäder. Det är tänkbart att nya studier kommit fram till något annat idag, men det snackades rätt mycket om detta i mitten av 90-talet. Då var det rätt ofarligt med bilkörning ur denna aspekt. Sedan kom någon på att koldioxidutsläppen kanske inte var så bra och kanske påverkade klimatet. Resten kan ni.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev: /.../gjorde ju Robert Collin redan 1995 med en Saab 900 turbo. Jag tror det var Collin som gjorde det. Jag såg det på TV. Han mådde utmärkt.
Robert Collin är rolig på många vis. Men man måste förstå att han är en lobbyist. Vad han lobbar för idag framgår nog för var och en. Men om han överlever på att andas CO2 istället för syre vet jag inte. Jag gör det i alla fall inte.

llesrof skrev:Kort sagt är avgaserna från en katalysatorrenad bensinbil i många fall renare än luften många storstäder. Det är tänkbart att nya studier kommit fram till något annat idag, men det snackades rätt mycket om detta i mitten av 90-talet. Då var det rätt ofarligt med bilkörning ur denna aspekt.
Ja, de är relativt rena vid optimal förbränning och belastning. Men att de är renare än omgivande luft tvistar de lärde om, men jag tror att det i vissa extrema fall kan vara rimligt. Sant är dock att en välutvecklad rökgasrening på en industriell förbränningsanläggning placerad i Ruhr-området i Tyskland i vissa fall kan rena omgivningen. Men Volvo försökte använda samma argument gällande deras bilar för ozon. Det gick inte så bra:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... m04-04.pdf

llesrof skrev:Sedan kom någon på att koldioxidutsläppen kanske inte var så bra och kanske påverkade klimatet. Resten kan ni.
Japp, det är dagens mantra. Svaret på detta var först etanol. Sedan kom någon på att diesel är nog bra. Nu gäller inget av detta. Man förbereder bred användning av elenergi i bilarna. Men om det hjälper mot CO2 utsläpp eller hälsovådliga utsläpp hänger helt på hur elen framställs. I Sverige har man inte ens en bred energiöverenskommelse ännu...
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....