Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xxargs
täck över hålen med bred aluminiumtejp med ordentlig överlapp på ytorna där klistret fäster. på slangar mm så kan man prova med 2-3 lager aluminiumfolie som man sedan virar hårt med snöre mm. så att det är riktigt hårt pressat mot metallen/slangen. vanlig matfolie/ungsfolie duger om det tas i flera lager. Du stoppar inte fuktvandringen helt men kanske fördröjer det och minska inläckningstakten kanske en faktor 100 - 1000 ggr och det som måste göras inom 15 minuter med öppna ändar, kanske nu klarar sig i 3 månader.

aluminiumfolie är mycket vanligt använt i högvakumlabratorier för att täcka över öppningar för att minska fuktinvandringen.

tidsaspekten är också viktig - ju längre tid det skall vara nedmonterat, ju viktigare är att förslutningen är tät och inte släpper igenom fukt - därav nöden att använda metall-tejp och inte av plast då plast släpper igenom fukt i ganska hög takt
av kamilenski
xxargs

Tack igen!
Tänkte använda flask kork och ålderbeständigt tape till PE folje. Det blir mycket enklare med alutape!
Kan hända blir utan komp i 3 veckor. Hoppas det blir lättare att vakuum suga och sliper oxidation på de andra detaljer i systemmet.

Tack!
av kamilenski
Det har varit problem med att fastställa vad det är för kompressorn. Nu är det dock klart.
Det är en Zexal DKS17D.
Stod på en lapp på denna. Dock mycket otydligt. Fäst med 4 bult. Lyckades med att hitta en på skruvat.se
http://www.skruvat.se/Kompressor-AC-P18730.aspx
Beställd och väntar på den.
Den gamla skall skickas utomlands på rekonditionering för att sen säljas. Hoppas bytet löser mina problem.
av kamilenski
xxargs skrev:har du kikat i anslutningarna på kompressorn efter svart slam och ev. metallglitter ?
Ska demontera den först då den "nya" kommer. Har däremot kollat i expansionsventilen. Och där var det hur fint som helst.
Den automatiska AC maskinen har inte detekterat något metall iaf.

Om det visar sig finnas metallglitter och/eller slam, bör något särskilt göras?
av kamilenski
Har fått en "NY" komp från Skruvat. Den verkar se lite annorlunda ut?

Bild

Lite längre och med en givare till där bak. Törs man sätta in den?

Bild

Bild

Vad tycker ni? Magnetkopplingen ser lite annat ut, Och själva kroppen lite längre. Avstånd mellan fästehål är det samma.
Är det olja i den nya tror ni?
Om inte. När ska oljan fyllas i? Innan montering? Eller vid påfyllning av gas?

EDIT:
Det står vid portarna S och D. Vart ska det tjocka röret kopplas?
av kamilenski
Vojje skrev:Är det samma avstånd mellan fästhålen och remhjulet?
Samma. Nu sitter den i. Det enda som skiljer som jag ser är geometrin på uttagen. Mao var det svårt att ansluta rören. Båda trycker lite mot kylardelen.

I övrigt passar den perfekt. Den är ca 6 cm längre. Har kollat lite på forat utomlands. Tydligen givaren där bak, kollar tempen på kompressorn. Om den stiger för mycket, klipper den mot magnetkopplingen (den givaren kopplas i serie mot magnetkopplingen.

Imorgon (idag haha) tänker jag starta bilen och kolla om allt är ok!
På mån eller tis fyllning.

Men!
Har provat lite båda (gammal o ny) kompressorer. Öppnade portarna och täppte till med fingret. Sen snurrade för hand. Den gamla snuurrade och snuuuurade utan något effekt. Den nya SÖG direkt!

Således ett 100% fall. Fel på kompressorn!
Användarvisningsbild
av Vojje
Svarte skrev:Har också köpt denna komp. Ska byta min utomlands ...
Japp, jag håller med om att ett visst säkerhetsavstånd är påkallat.
Det känns tryggt för mig att K. håller till i myllan långt nere i Skåne på tryggt avstånd från berggrunden i Småland 8)
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]