Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Schyll
Hände för ett par månader sedan. Då stannade helt plötsligt bilen mitt under körning.
Alla lampor på instrument panelen började lysa och pedalerna blev verkningslösa. När jag stanna bilen dog den helt. Startade igen direkt då jag tryckte på startknappen.
Sen gick det bra nån månad sen började det igen. Nu hände det på motorvägen. Jäkligt obehagligt. Kunde koppla ur och på så vis fortsätta rulla på och under rullning starta om den. Resten av den dagen gick den som skit och stannade hela tiden mer eller mindre. Dagen efter gick den bra igen i några veckor. Hann serva den och passade då på att byta bränslefilter då jag trodde det kunde vara ett fel men fan i helvete om den inte stannade igen för nån dag sen. Pedalerna helt verkningslösa. Fast bilen är fortfarande igång men då det inte går att gasa så kopplar jag ur och då går den ner i varv och dör. Startade om den på engång och då funkar den. Vad fan kan det vara.
Nån som har en gissning.
Du skriver "pedalerna", men du menar (gas)pedalen, antar jag? Broms och koppling fungerar väl som vanligt?
Är det någon som tittat på felkoderna? Att många lampor lyser betyder ibland bara att det inte laddar ordentligt, men det varierar ju. Men ett sånt fenomen låter ju som nåt elektriskt, så det kan ju finnas felkoder av intresse.
Användarvisningsbild
av len
Hade en -04 som var trimmad. Några gånger per är dog motorn dvs gick ner på tomgång. Automat så bara släppa gasen. Den gick på tomgång men ingen gasrespons. Efter ca 10 sekunder slocknade motorlampan och allt var normalt. Visade sig att det fanns en felkod "för högt bränsletryck" och när detta hände (trots att jag körde lugnt) så gick motorn ner i något säkerhetsläge.
Användarvisningsbild
av Schyll
Ja precis. Menade bara gas pedalen. Den har varit inne för service för 1 v sedan, då kollades felkoder oxå men inget hittades.
Motorn ligger kvar på det varv som hastigheten (krävde) innan gaspedalen slutar verka. Med att hastigheten minskas minskas oxå varvtalet. Men om man kopplar ur eller tillslut stannar helt så står den ej på tomgång utan tvärdör på en gång. Den har gått fint i tre- fyra veckor då det senast hände.
Användarvisningsbild
av Schyll
Idag vägrade bilen starta helt och hållet. Eller ja, den startade och stod på tomgång i ungefär en milli sekund för att sen lägga av helt. Efter 25-30 startförsök gav jag upp och tänkte i hällregnet påbörja ett mindre meckarbete. Ta bort insuget och se hur gasspjället såg ut ( göra rent isf ).
Men då fick jag se att kontakten till vad jag tror är turbotrycksgivaren var totalt full av oljelagringar. Tog isär kontaktstycket och även kontaktytorna var täckta av olja. Gjorde rent ordentligt och satte tillbaka allt för att sedan provstarta bilen och se på fan, bilen startade på första försöket och har gått hur fint som helst i två dagar nu. Kan detta kanske varit problemet. Men vart kommer oljan ifrån. Turbon???
När jag plockade bort luftfiltret såg jag att den lilla hålrum för vevhusventilationen var igentäppt ( märkligt att de inte såg det på servicen två veckor tidigare) gjorde iaf rent. Kan de göra att det trycks ut olja vid turbotrycksgivaren???
Användarvisningsbild
av Schyll
~Kalle~ skrev:Vilken årsmodell är det som gäller då du nämner 2.5D 00-02?

/Kalle
Har skrivit fel där. Det ska vara 2,4D. En 2008.
Siffrorna ligger för nära varandra på de här nedrans smartphones. :)
Användarvisningsbild
av Schyll
Har nu åkt snart hundra mil och inte ens en förnimmelse av ryckningar eller dålig gång. Verkar som att denna kontakt var det som orsaker felet.
av Holmn
Hej

ditt fel som du hade liknar det jag har med min 08a V70 2,4D

hur löste du problemet? du nämner en "kontakt"?

"Har nu åkt snart hundra mil och inte ens en förnimmelse av ryckningar eller dålig gång. Verkar som att denna kontakt var det som orsaker felet."

Min bil dör endast på jämna växlar... var det ngt liknande för dig?

Mvh
Kristoffer

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]