Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har till och från hafr problem med mitt bränsletryck. Sätts felkod och motorn går i nödläge. På Volvo säger doom att bränslefiltret byts och skall bytas var 4000 mil nu. Detta gjordes och mätning av soppatryck gjordes och de låg normalt. Detta händer oftast när man drar på två gånger efter varandra.´Jag tankar på PREEM och ska nu sluta med detta.

Nu till min fråga. Om jag nu häller i bakteriedödande medel i tanken. Hur länge bör jag köra med detta innan jag byter filter?

Bilen en V70 D5 2003 (chippad av BSR)
av mbc
dieselmagnus skrev:Har till och från hafr problem med mitt bränsletryck. Sätts felkod och motorn går i nödläge. På Volvo säger doom att bränslefiltret byts och skall bytas var 4000 mil nu. Detta gjordes och mätning av soppatryck gjordes och de låg normalt. Detta händer oftast när man drar på två gånger efter varandra.´Jag tankar på PREEM och ska nu sluta med detta.

Nu till min fråga. Om jag nu häller i bakteriedödande medel i tanken. Hur länge bör jag köra med detta innan jag byter filter?

Bilen en V70 D5 2003 (chippad av BSR)
Står lite här

http://www.wynnsbutiken.com/dieselbakte ... ocide/85-0
Användarvisningsbild
av Perc
Man borde inte få problem med monster i tanken i en personbil, om man inte kör väldigt lite eller tankar småslattar. Så länge det är rotation på bränslet klarar man sig fint.
Jo jag håller med men jag blir inte klok på mitt jävla bränsletrycksproblem. Har ju mätt trycket på tomgång=ok och vid full belastning=ok. Bytte dieselfiltret så har allt funkat bra. Chippade bilen igår och får tillbaka felet. Kan ju köra 10 fullgasrepor utan problem. Kommer sedan när man kanske gasar lite. Carman tror att det är filterhållaren som spökar att det läcker in lite luft där som gör att mängden diesel blir för liten och bilen går i limp-home. På Volvo säger de att det kan vara
1. Filtret, vilket är nybytt för 1 månad sedan.
2. Pumparna, mätte ju trycket isamband med filtret
3. Bränsletrycksgivarna

De som hgar problem med givarna brukar ju få felkod på högt bränsletryck också jag får bara på lågt bränsletryck.
av mbc
dieselmagnus skrev:Jo jag håller med men jag blir inte klok på mitt jävla bränsletrycksproblem. Har ju mätt trycket på tomgång=ok och vid full belastning=ok. Bytte dieselfiltret så har allt funkat bra. Chippade bilen igår och får tillbaka felet. Kan ju köra 10 fullgasrepor utan problem. Kommer sedan när man kanske gasar lite. Carman tror att det är filterhållaren som spökar att det läcker in lite luft där som gör att mängden diesel blir för liten och bilen går i limp-home. På Volvo säger de att det kan vara
1. Filtret, vilket är nybytt för 1 månad sedan.
2. Pumparna, mätte ju trycket isamband med filtret
3. Bränsletrycksgivarna

De som hgar problem med givarna brukar ju få felkod på högt bränsletryck också jag får bara på lågt bränsletryck.
Om det funkade utan chip och kom när du chippade den så kan väl chipet vara en felkälla, eller tänker jag fel nu?
Användarvisningsbild
av kvantskum
mbc skrev:Om det funkade utan chip och kom när du chippade den så kan väl chipet vara en felkälla, eller tänker jag fel nu?
Jag tänker samma sak...
Om programmeringen påverkar både spridarduration och railtryck kan nog detta uppstå om programmeringens värden för duration och railtryck inte samspelar optimalt.
För hög duration (långa insprutningstider) under viss belastning/varvtal i samband med för lågt satt railtryck kan tömma railtrycksbufferten.
Om tröskeln i programmeringen när railtrycket ska höjas råkar sättas högre/senare än när spridardurationen börjar förlängas så hinner railen "tömmas", bränsletrycket sjunker och om din bil är överkänslig kan den varna.

Kan hända om man siktar på att plocka ut mycket effekt, brukar dock inte hända vid mjukare "standardprogram".
En möjlig teori i alla fall..
Har BSR så det är ju en vanlig mappning. Blev bra när jag bytte filtret, återkom inte och då tänkte jag att chippa mest för att få ned förbrukningen lite. Kan ju lägga in standardprogrammet igen om jag vill. Det konstiga är att jag kan köra 10 fullgasrepor ganska så omgående efter varandra och för att sedan fisgasa lite då går den i limp-home
av mbc
dieselmagnus skrev:Har BSR så det är ju en vanlig mappning. Blev bra när jag bytte filtret, återkom inte och då tänkte jag att chippa mest för att få ned förbrukningen lite. Kan ju lägga in standardprogrammet igen om jag vill. Det konstiga är att jag kan köra 10 fullgasrepor ganska så omgående efter varandra och för att sedan fisgasa lite då går den i limp-home
Jag hade provat standardprogrammet igen, mest för att utesluta nåt programfel.
Är ju inte helt omöjligt att det är ett annat fel än förra gången.

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]