NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av livia
Hej experter har en S 40 enl ovan den har gått 4500mil, vid start när startmotorn släpper från drevet så skramlar det till tror ej det är kuggkransen utan det skramlar när startmotorn har släppt och motorn startar, skall ringa Volvo i morgon då jag fortf har MRF garanti kvar men tänkte lyssna här vad det kan vara ?:-/
av v70nisse
Har ett liknande ljud, men låter mer åt "dieselknack" hållet precis när bilen startat. Kan det vara att vi har samma ljud men beskriver det olika?
Detta förekommer lite då och då, både vid varm eller kall motor. Nämnde det vid senaste service men det gick ej att återskapa ljudet för mekanikern, typiskt.

Är det startmotorn som håller på att ge upp måntro? Efter research på nätet så verkar det vara väldigt många som haft detta fel.

Bil: V50 2,4i -2006 (med ny generator)

Skriv gärna om du får någon klarhet i vad som behövde repareras/bytas är du snäll.
av livia
På min låter det som ett skrammel precis när startmotorn går i "vilo läge" och motorn startar hörs inget under körning, skall in till Volvo på fredag morgon så teknikern får lyssna, hoppas ljudet finns då, skriver besked efter besöket
av livia
Kan det vara teoretisk att startmotor kuggdrevet ej hinner släppa från start kransen utan hänger med nån micro sekund ibland eftersom "skramlet" bara hörs ibland, bilen har bara gått 4500mil så det borde inte vara slitage, nån idè någon ?:-/

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]