Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stf
Hej volvoexperter.

Jag ska köpa min första bil. Jag har sneglat på denna:
http://mobil.blocket.se/gotland/Volvo_V ... ?ca=19&w=1

Jag ska köra den imorgon! Jag bor på landet. Har fästmö och en nyfödd.
Bilen kommer ej pendlas med.

Jag är inte alls bra på något som gäller bilar.

Tycker ni bilen i annonsen är något att ha? Något jag bör fråga säljaren om specifikt?

Mvh Johan
av Stf
Jag har kollat runt lite på forumet och kommit fram till följande fakta:

Kontrollera (vet ej om jag kommer ha möjlighet att göra detta öht :))
- Oljeläckage - allmänt
- Oljesticka - ska va röd och inte lukta illa
- Kontrollera servicebok, t.ex. så borde kamrem va bytt! (den har ju gått närmare 17k mil)
- Kontrollera 4WD på halt underlag - om möjligt
- lyssna noga på ljudet när man kör - denna är väl iofs självklar ...

Detta är bra om det redan är bytt
- vinkelväxel
- packning mellan låda och motor
- kamrem

Är det något annat man kan "förvänta" sig är bytt och man ska reagera ifall det inte är det?

Har ni mer information att fylla på med?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ptja det är väl det vanliga, när byttes tänddelarna, olja i motorn och lådan, handbroms, bromsbelägg osv osv.
Annars tror jag du fått med det viktigaste och dyraste iaf.
Andra vanliga fel är väl styrlederna som tydligen är rätt vanligt att dom går på. Inga stora kostnader att byta dock. Sen har bakrutetorkaren en förmåga att vara kass också.
av Stf
Jaa.. jag minns inte riktigt vad det var för färg, har lite svårt att se på bilden.

Jag har läst på en del om denna bilen men framförallt om fyrhjulsdriften, verkar vara väldigt delade meningar angående detta.

Det är nästan som så att det krävs att vinkelväxeln ska vara bytt för att man ska vilja köpa bilen?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Det blir dyra reperationer när drivningen går sönder, och bara fråga om när. Försäljnings tiden verkar dra ut så borde finnas möjlighet att pruta.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Kolla även så varenda elmojäng funkar. alla knappar till hissar osv, att rutorna går lätt m.m glöm inte kolla uppvärmt baksäte om det finns i den, backspeglar you n<me it. Bara börja i ett hörn och beta av varje knapp :)

Kolla även efter rost i skarvar, jag är lite anti emot plasten på xc tyvärr. Och får för mig att folk inte spolar ordentligt när dom tvättar :)
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tycker priset är alldeles för högt dessutom !?
Jag räknar med detta priset på min V70 2001 med 18300 garanterade mil och
jag o min kompis som enda ägare borträknat Volvo.
Låt Motorcentralen behålla eländet är mitt tips......:-)
av Stf
Ja det tycker jag med. Visserligen kan gotlandsbilar vara billigare (ingen salt), men denna verkar ha gått i sthlm vinterhalvåren.

Jag sneglar på en volvo S60 T5 nu istället. :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Varför inte köpa en V70 T5 utan AWD? Dom har ju lite roligare motorer än lättryckaren som sitter i XC'n också. :)
Men framför allt så blir det bra mycket billigare i längden då du slipper ha mardrömmar den dagen AWD'n lägger av :P
Bara reservdelarna på skrot går väl lös på runt 8k till AWD'n.

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]