Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Cox skrev: Fördelen är som sagt om du köper beg så behöver man inte lämna bilen till Volvo för mjukvara.
Frågan är bara om det "nya" styrdonet är bättre än det gamla?
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
Det avgör du själv, 5 papp eller några hundralappar alla jag har bytt har fungerat, dom säljs ju med garanti fungerar dom inte kan man alltid skicka tillbaka detta och få en annan fungerande. Sedan är det väl turen slumpen som avgör om skitdonet pajjar igen :-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad innehåller styrdonet, och vad är det i det som går sönder?
Går dom att ta isär eller är det en ihopgjuten klump?
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det 12v med polvändning som gäller för motorerna? Kan ju vara bra att veta om man kan köra dom manuellt ifall man skulle få problem.

/Martin
av Cox
Variosboy skrev:Vad innehåller styrdonet, och vad är det i det som går sönder?
Går dom att ta isär eller är det en ihopgjuten klump?
Vad styrdonet innehåller mer än kretskort och andra attiraljer vet jag inte har inte den kunskapen.
Det är en platsklump som inte går att öppna annat än med våld. Felet brukar vara att bilens övriga komponenter inte längre kan prata med PBM
När jag felsökt med VIDA får man detta meddelande från VIDA. Så på dom jag har bytt har jag inte gissat att det är fel på PBM utan VIDA har talat om detta.
av JJS
MartinS skrev:Är det 12v med polvändning som gäller för motorerna? Kan ju vara bra att veta om man kan köra dom manuellt ifall man skulle få problem.

/Martin
Ja, det funkar bra att styra motorerna med 12 Volt och vända pol. Nu går det äntligen att flytta bilen!
av JJS
För att vara på säkra sidan att det är fel på PBM så kollade jag felkoderna med en ODB2-läsare men det fanns inga koder. Borde det inte finns någon felkod när det står att service fordras av parkeringsbromsen i displayen?
Kan man vara säker på att det är PBM som det är fel i?
Jag har provat att ansluta 12 Volt till motorerna och då låser sig hjulen riktigt och det går att låsa upp genom att polvända, så dem är riktiga.
Är lösningen att köpa en begagnad PBM och byta? Vad tror ni som har erfarenhet av dessa bilar?
Användarvisningsbild
av hollan
jo du har garanterat felkod! du får nog fixa en bättre felkodsläsare typ vida
där var problem med styrenheterna på 08or så skall du ha en begagnad så försök få tag i den som är ersättaren till den som satt fabriksmonterad
av JJS
hollan skrev:jo du har garanterat felkod! du får nog fixa en bättre felkodsläsare typ vida
där var problem med styrenheterna på 08or så skall du ha en begagnad så försök få tag i den som är ersättaren till den som satt fabriksmonterad
Jag har hittat en begagnad box från en -09. Vad tror du om den?
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]