Moderator: Moderatorer
llesrof skrev:/.../ Diesellokomotiv /.../ snackas det väldigt lite om när det kommer till farliga utsläpp.Ja, så sant så. Det är miljövänligt att åka tåg påstås det.
qwerty skrev:Det är fortfarande tillåtet att elda med "villa"olja, aka diesel. Hur många gamla härk till pannor finns det inte där ute som fortfarande eldas i och som har låg verkningsgrad ?Nu är jag på inget sätt professor i frågan, men som jag förstått det så är avgasinnehållets sammansättning väldigt beroende av hur hög temperatur det blir vid förbränningen, kanske är det någon skillnad i hur en villapanna beter sig kontra en bilmotor.
Bättre att gå på den linjen och hugga. sen vad ovanstående talar nämner. Moderna bilar är en fis i rymden jämfört.
llesrof skrev:De flesta moderna personbilsdieslar har väl partikelfilter idag och då är det junknappast dessa opinionen skall racka ned på. Varför vinklas det alltid så att det handlar om personbilar? Diesellokomotiv, båtar och maskiner snackas det väldigt lite om när det kommer till farliga utsläpp.– Man minskar exponeringen med ny reningsteknik, men det finns inga studier om hälsoeffekter av det. Biltillverkarna vore säkert gladare om man sade att deras produkter var ofarliga, men det finns inga som helst data för att säga något sådant, säger Per Gustavsson.
Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]