...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
zillen skrev:en personbils hastighetsmätare visar i regel lite mer än vad du egentligen kör i medans en lastbils hastighetsmätare är mer fin inställd.

Alternativ 1: åk till närmsta motormännen eller liknande och kolla upp din hastighetsmätare så kanske du slipper ha lastbilar liggandes som rövplåster.
Har fått den kollad! Visar +3km/h i 90km/h (Om du nu syftar på mig?)
Alternativ 2: ställ bilen och åk kollektivt.
Är du seriös???
Senast redigerad av 1 White, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
PTV skrev:"Man har en skyldighet enligt vägtrafiklagen att flytta på sig för räddningsfordon vid utryckning även om det är mot rött om så krävs.Har en del av er egentligen körkort !?." :D
Nja, så är det inte va? Man har skyldighet att lämna fri väg men det innebär inte att man måste köra mot rött.
5 § En trafikant skall lämna fri väg för
1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och
2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.

Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.
Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Du kan läsa lite mer om det här också: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ngsfordon/
Så du har fel. Hur var det nu med det där körkortet... :wink:
av llesrof
zillen skrev:en personbils hastighetsmätare visar i regel lite mer än vad du egentligen kör i medans en lastbils hastighetsmätare är mer fin inställd.

Alternativ 1: åk till närmsta motormännen eller liknande och kolla upp din hastighetsmätare så kanske du slipper ha lastbilar liggandes som rövplåster.

Alternativ 2: ställ bilen och åk kollektivt.
Att hastigheten varierar lite får man stå ut med. Det kan ju vara så att jag har bilar framför mig också, men lika förbannat händer det titt som tätt att en lastbil ligger som ett rövplåster och inte skulle ha en chans i helvete att få stopp om jag tvingas panikbromsa. Jag kan helt ärligt inte komma på något skäl till att dessa lastbilsförare gör detta mer än att de är korkade.

Många lastbilsförare är unga. Jag tror helt enkelt inte att de nått den mognadsgrad och har den rutin som borde vara självklar för att framföra fordon i yrkesmässig trafik. Vissa kan nog klara av det, men många gör det inte.

Åka kollektivt bara för att jag är rädd för att bli dödad av en lastbilsförare? Löser det problemet? Lastbilsföraren är ju kvar på vägen.
av zillen
Är du rädd i trafiken ska du nog hålla dig hemma! en person som är rädd i trafiken lägger utan att tänka på det mer fokus på sådana saker den är rädd för och tappar då en del av koncentrationen. känns tryggt att ha dig i trafiken när man kommer körandes med lastbil. vet ju fan inte vad du kan ta dig till!
av llesrof
White skrev:Nu tar i alla fall INTE jag dig på allvar längre utan tror du bara gör inlägg för att provocera, därför väljer jag att avsluta denna
diskusion här och nu för min del!
Ligger rätt mycket i det. Intelligens och förståelse står sig slätt mot ren och skär dumhet. Det motsägelsefulle är att killen som menar att jag skall hålla mig hemma för att jag är rädd för lastbilar som ligger i röven på mig, själv känner sig otrygg med mig i trafiken. Och då sitter han i en stor lastbil. Det är kanske dags att bygga ut järnvägsnätet :mrgreen:

Ännu flera olyckor denna vecka. Som tur är inga speciellt allvarliga vad jag vet.
av zillen
kollektiv trafiken har ju ökat men det är fortfarande inget alternativ för dig? en lastbil finns i trafiken för att frakta gods så att samhället ska fungera. så du lär nog få leva med att dom finns där. nöjesåkning däremot är inget som är nödvändigt.

undrar mest vad det är som gör att du hatar lastbilar så eller dess chaufförer? kan det ha något med skoltiden att göra som du känner att du måste ta igen nu?

du verkar ju rätt påläst i övrigt så tänkte du kunde ta fram statistiken över hur många olyckor mellan peronbil och lastbil som orsakats av lastbilen.
av llesrof
zillen skrev:kollektiv trafiken har ju ökat men det är fortfarande inget alternativ för dig? en lastbil finns i trafiken för att frakta gods så att samhället ska fungera. så du lär nog få leva med att dom finns där. nöjesåkning däremot är inget som är nödvändigt.

undrar mest vad det är som gör att du hatar lastbilar så eller dess chaufförer? kan det ha något med skoltiden att göra som du känner att du måste ta igen nu?

du verkar ju rätt påläst i övrigt så tänkte du kunde ta fram statistiken över hur många olyckor mellan peronbil och lastbil som orsakats av lastbilen.
Näe.
av *pettson*
Vi gör det hela mycket enkelt. Bilar och lastbilar har blivit bättre. Bromsar och väghållning har blivit bättre.
MEN en sak har vi inte påverkat. Det är våra naturlagar. Vi kan inte, trots förbättringar stanna hög vikt på en extremt kort sträcka tekniska innovationer till trots.
Eftersom lastbilarna är tyngre än någonsin och väldigt många ligger närmare upp i röven på framförvarande än någonsin (eloge till alla som håller avstånd).
Så kanske det ändå vore en ide att tänka efter hur man ändå kör med ett stort ekipage?
Personligen tog jag fram några mått ifrån körskolan där man mätte en del saker när jag tog kortet.

Då 1989 med bromsberedskap stannade jag en golf 2 från 50km/h till 0km/h på 10 meter utan att låsa upp hjulen.
I samma test kördes 70km/h vilket resulterade i 13 meter. Det är inte vetenskapligt testat, men ändå en fingervisning.

Idag har det gått en hel del tid och en hel del har hänt. Bilar har blivit bättre, men också tyngre, vilket gör att värdena ligger kvar än idag i runda slängar.
Stannar du också en fullastad tradare från 50km/h på 10 meter? Eller från 70 på 13 meter? Eller iallafall på några meter KORTARE? För du måste ju stanna på kortare eller samma sträcka för att inte klämma till någon om olyckan är framme.
Det är alltså mått tagna när du VET att du måste nita.
Det blir längre sträckor om vi blir överraskade.
Jag är helt övertygad om att man inte stannar en tradare på dom sträckorna.
Jag tog några vad jag hoppas är fakta från NTF vilket visar att en fullastad lastbil behöver 25 meter stoppsträcka i 50km/h och ca 43 meter i 70km/h.
Det gör att även om man inte har för avsikt att skada någon så klämmer man kortfattat skiten ur denne om man inte får stopp på sitt ekipage samtidigt eller tidigare än framförvarande. Att inte hålla avstånd kan alltså lätt kosta så stora materiella skador att det också kostar liv.
ÄNDÅ är attityden att transporterna måste fram och det är ok att stressa och pressa samt att åka nära?
Det tyder egentligen bara på att man inte borde inneha den körkortsklass man har.
Attityden BORDE vara att hålla respektera önskan om avstånd.
Med det här sagt påstår jag INTE att bilister är felfria.
Bilister kan säkerligen vara riktiga rö*h*l tid till annan, men det är ändå ingen ursäkt för att ha attityden som satts.
Det är dags att växa upp och ta ansvar för sitt tunga fordon. Tycker chefen att man kan ligga 10 meter bakom framförvarande som praxis så ska HAN köra den, inte du. Det är bättre att han blir vållande till nåt hemskt än att du blir det..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]