Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JJS
Har en V70 -08 där parkeringsbromsen har låst sig samt att det står "Service erfordras" i displayen. Har kollat säkringarna till parkeringsbromsen samt tagit lossat ena polen till batteriet men utan resultat. Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel. I övrigt har parkeringsbromsen fungerat utan problem.
Tacksam för alla svar!
av stefan.li
Läste nångonstans att det kan bli så om det är för låg spänning i batteriet, och att man skulle ansluta ett extrabatter (eller startkablar) för att kunna lossa på den.

Kommer inte ihåg var jag läste det dock
av Cox
Det är mycket billigare att köpa detta på bildelsbasen.se
Styrdonet sitter monterat på vänster sida under luckan för reservhjuls utrymmet. Lyft på den och vrid in handen där 2 skruvar om jag minns rätt. Fördelen med att köpa detta på bildelsbasen.se är att man inte behöver åka in till Volvo för att läsa in mjukvaran. Jobbet tar ca 10 minuter att göra inte mera.
av mikebike
Det värsta är att bilen inte går att rubba under tiden. Bärgaren som hjälpte mig (Volvo Assistans) hade en grunka som han kopplade in istället för styrdonet och släppte på parkeringsbromsen med.
av JJS
Kan det vara så att någon kabelanslutning till bromsoken har lossnat? I morgon ska jag kolla detta.
Någon som vet var man kan hitta elschema över parkeringbromssystemet? Jag är främst intresserad av hur anslutningen till styrdonet ser ut så jag kan felsöka.
Ett stort tack till er alla som har gjort inlägg, dessa har gjort att jag börjar bli klokare på hur parkeringsbromsen är uppbyggd!
av Cox
Det är styrdonet som gått sönder, ett ganska vanligt problem. Har en polare som har bilfirma som jag brukar bistå i mån av tid. Har nog bytt 5 styrdon åt honom. Fördelen är som sagt om du köper beg så behöver man inte lämna bilen till Volvo för mjukvara. Det finns redan i det styrdonet som man köpt begagnat
Användarvisningsbild
av Camel
JJS skrev:Någon som vet var man kan hitta elschema över parkeringbromssystemet?
Schema elektrisk parkeringsbroms
(Klicka för större bild)
Bild
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]