Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Manuell av gammal vana, den manuella läget på automatlådan är åt "fel" (åt höger) håll dessutom, plus att man växlar upp åt fel håll
av eijo
Automat!
Råkade köpa en gammal 245:a med Automat för sisådär 15 år sedan. Då insåg jag att automat inte var negativt utan en riktig höjdare! Innan dess var jag övertygad att manuell var bäst...

Kör för övrigt även klimatanläggningen i automat läge :D
Slutsatsen är att dom som kör manuell gör det av gammal vana och dom som väl har valt automat kommer aldrig gå tillbaka till en manuell igen.
Gurra82 skrev:Manuell av gammal vana, den manuella läget på automatlådan är åt "fel" (åt höger) håll dessutom, plus att man växlar upp åt fel håll
Numera verkar det som om man drar spaken mot sig för att lägga i sportläget men tyvärr så måste man putta på spaken för att växla upp :( Man ska ju dra den mot sig för att det ska bli rätt.
av masol
jpennerb skrev:Slutsatsen är att dom som kör manuell gör det av gammal vana och dom som väl har valt automat kommer aldrig gå tillbaka till en manuell igen.
Mycket troligt......
(kör aut)
mattish skrev: men tyvärr så måste man putta på spaken för att växla upp :( Man ska ju dra den mot sig för att det ska bli rätt.
tyvärr har ju volvo detta fortfarande, inte speciellt sportigt :cry:
Manuell ! Aldrig i livet något annat, hur bra automaterna än utvecklas. De flesta automatväxlade bilar drar ohemula mängder bränsle och man har betydligt mindre kontroll på bilen i vinterväglag i jämförelse med en automatväxlad bil. Om man mestadels kör landsväg/motorväg har man ju heller ingen nytta av automaten. Dessutom har jag sett folk på nära hand, som plötsligt ska köra en bil med riktig växellåda, efter att har kört bilar med invalidlåda i några år - Den upplevelsen förskräcker. Enda anledningen att välja automat ä'r ju om man kör i yrkesmässikgtrsfik i Stholms inntertsad . I övrigt har automatväxellådan bara nackdelar
Gourmand skrev:Manuell ! Aldrig i livet något annat, hur bra automaterna än utvecklas. De flesta automatväxlade bilar drar ohemula mängder bränsle och man har betydligt mindre kontroll på bilen i vinterväglag i jämförelse med en automatväxlad bil. Om man mestadels kör landsväg/motorväg har man ju heller ingen nytta av automaten. Dessutom har jag sett folk på nära hand, som plötsligt ska köra en bil med riktig växellåda, efter att har kört bilar med invalidlåda i några år - Den upplevelsen förskräcker. Enda anledningen att välja automat ä'r ju om man kör i yrkesmässikgtrsfik i Stholms inntertsad . I övrigt har automatväxellådan bara nackdelar
Min xc70 MY12 D5 Aut drar ca 0,85 med 80% stadskörning och det tycker jag är utmärkt trots automat och hästsläps körning. :)

Håller med om att automat inte är det bästa på vinterväglag...hade en 745 i 17år automat och det var inte kul att köra på vinterväglag...men man kör därefter och jag åkte aldrig av eller något sådant.

Xc70in som jag har nu har nog inga problem vintertid....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]