Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Reagerade på en sak i PS idag, från 0 till ca 50% volym händer det knappt något, från 50% till 80% volym kommer sedan allt på en gång.

Från radio och CD hörs det lite vid 50% volum, från USB knappt något. Någon annan som har samma fenomen?
Droopy skrev:Reagerade på en sak i PS idag, från 0 till ca 50% volym händer det knappt något, från 50% till 80% volym kommer sedan allt på en gång.

Från radio och CD hörs det lite vid 50% volum, från USB knappt något. Någon annan som har samma fenomen?
När fick du bilen, har du haft bilen inne på service så de har uppdaterat någon mjukvara?

På högsta Volym med volvostereon ska du vilja lämna bilen, på 50% ska det vara tillräckligt för normallysning det vill säga runt 90dB.
Ladda gärna ner en dB mätare till din telefon "Sound Meter" till Android fungerar bra, sen har jag märkt att visa telefoner eller micar fungerar dåligt. Men om man använder en annan stereo som referens med dB mätaren i telefonen så kan man få en ganska bra bild av vilket ljudtryck som är "normalt".

Det du berskriver känns ganska likt det problem jag hade... om du bara får runt 90dB som max på din stereo tycker jag du ska skicka ett PM till mig så ska jag ge dig ett tips.
Köpte min V60 med Premium Sound idag. Ska dock hämta den på fredag. Den är servad i Januari 2012. Tror ni den har blivit uppdaterad då? Vill ju ha det nyaste uppdateringen när jag hämtar den på fredag.
mixad skrev:Köpte min V60 med Premium Sound idag. Ska dock hämta den på fredag. Den är servad i Januari 2012. Tror ni den har blivit uppdaterad då? Vill ju ha det nyaste uppdateringen när jag hämtar den på fredag.
Jag förmodar att du redan provspelat PS i din kommande bil och redan gjort dig en uppfattning om ljudet var bra el dårligt. Sedan kan du altid ringa in där den är servad och höra vad de gjorde vid senaste servicen.

Jag ska själv in med en V70 för uppradering av Sensus och de ska då ochså kika på om det fans något för stereon. PS i min låter verkligen inget vidare, HP låter 10 gånger bättre. ljudet är raspigt, bumligt, rörigt och saknar tryck.

Hade HP i min gamla V70N med ett Pa300 och det lät betydligt bättre, rent ljud och bra tryck.
Största nackdelen med PS är avsaknaden att kunna köra rent 2-kanaligt stereo ljud, det processade ljudet bara förstör.

Fattar fortfarande inte hur Volvo kunde göra denna fadäs, "ett ljud i världsklass", som de själv uttrycker det.
Ska dok tillägga att vad som låter bra är väldigt individuellt och många är nöjda med sin PS anläggning.

Vad tyckte du själv då du provlyssnade?
Micke008 skrev:
Droopy skrev:Reagerade på en sak i PS idag, från 0 till ca 50% volym händer det knappt något, från 50% till 80% volym kommer sedan allt på en gång.

När fick du bilen, har du haft bilen inne på service så de har uppdaterat någon mjukvara?

På högsta Volym med volvostereon ska du vilja lämna bilen, på 50% ska det vara tillräckligt för normallysning det vill säga runt 90dB.
Ladda gärna ner en dB mätare till din telefon "Sound Meter" till Android fungerar bra, sen har jag märkt att visa telefoner eller micar fungerar dåligt. Men om man använder en annan stereo som referens med dB mätaren i telefonen så kan man få en ganska bra bild av vilket ljudtryck som är "normalt".

Det du berskriver känns ganska likt det problem jag hade... om du bara får runt 90dB som max på din stereo tycker jag du ska skicka ett PM till mig så ska jag ge dig ett tips.
Du vet inte mer exakt vad de uppdaterade i din bil då du hade samma fenomen och vilken mjukvaruversion som fixade problemet?
Droopy skrev:Vad tyckte du själv då du provlyssnade?
Tyckte det var för mycket bas samt lät lite burkigt. har ju dock inte kolla inställningarna så noga då jag endast provkörde bilen.

Men ska ringa dem och be att dom uppdaterar mjukvaran i stereon innan jag hämtar bilen på fredag.
Droopy skrev:

Fattar fortfarande inte hur Volvo kunde göra denna fadäs, "ett ljud i världsklass", som de själv uttrycker det.
Ska dok tillägga att vad som låter bra är väldigt individuellt och många är nöjda med sin PS anläggning.

Du vet inte mer exakt vad de uppdaterade i din bil då du hade samma fenomen och vilken mjukvaruversion som fixade problemet?
Nej Volvo verkar tyvärr vara dåliga med att kommunicera med verkstaden vad olika uppdateringar gör.
Men om du skulle lämna in bilen idag skulle du ändå få Sensus 3.0 och då är detta åtgärdat.

Sen med att det är inviduellt vad folk tycker låter bra är väl bara en halvsanning.
Har man inte haft tillfälle att lyssna på en bra stereo innan så kan man tycka att Volvo har lyckats. Har man sen tidigare flera olika referenser så kanske man får en annan bild och inte längre håller med Volvo om vad som är Världsklass.
av Koloss
jajoxc60 skrev:
Ja, förut hade jag subben av. Nu har jag den påslagen och på normal volym. Hela musikupplevelsen är väldigt engagerande nu och inget i ljudet sticker ut på ett irriterande sätt.

Riktigt glad idag

/ j
Passar på att gå in lite sent i denna tråd för att leverera lite stridbart material. Som nybliven Volvoägare med andra volvos i släkten och med ett visst musik och stereointresse så har man viss inblick i det här ämnet.

Jag har sett vad du skrivit i den här och andra trådar här på forumet på det här temat och jag håller med dig fullt ut i det mesta. Frågan just nu är om du tycker att din bil är bättre eller sämre än din gamla XC90? Jag har en känsla av att 90n är betydligt bättre.

Min egen bil med HP 4x45 w blev en mycket stor besvikelse. I släkten finns en S60 -06 med premium sound, och den spöar verkligen skiten ur min. Det är sannerligen inte ens nära.
Men det riktigt roliga är att en S70 -98 med dåvarande största stereo (kommer inte ihåg vad den heter men ska kolla vid tillfälle) spöar S60 Premium med dubbelt så stor marginal som S60 Premium spöar min. Och detta med en Androidtelefon spelande flac via 3.5"plugg till kassetbandspelaradapter....när S60 spelar CD-skiva...

Det faktum att dagens premiumsound-system spelar fejksurround som default utan möjlighet att köra ren stereo är en hysterisk skandal. Hade jag köpt en ny bil utan att veta om detta så hade jag rört upp himmel och jord och tvingat volvo att ta tillbaka bilen. Jag hade aldrig gett mig.

Men för att säga nåt positivt så är HP 4x45 i alla fall bättre än vad som går att få i en passat, vilket var vad jag jämförde med.
av Koloss
JE Jr skrev:Koloss: Om du kikar i S70n, kolla om det sitter separata diskanter i hatthyllan, då har det Dynaudiopaketet vilket är riktigt fint (men väldigt ovanligt då det var tvunget att eftermonteras).
Ska göra det, men är 99,5% säker på att det inte är det. I så fall ska alltså helt separata diskanter sitta utanför den stora runda bas/mellandelen?

Vidare är det i alla mina tre exempel på bilar inte högtalarna som är den stora skillnaden, det är elektroniken. Är helt övertygad om att S70's huvudenhet med evetuella separata slutsteg på min V60's högtalare är väldigt mycket bättre än tvärtom. Även om jag också är övertygad om att S70's högtalare är bättre än mina.

Huvudenheten i S70'n kan vara en HU-650, den har både kassettband och en 3CD-växlare (som har krånglat några år nu). Har sett att det finns bilar fram till i alla fall 2005 som också ska ha HU-650, men det kan väl väl inte vara samma enhet som i en bil från 98?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]