...

Moderator: Moderatorer

av zillen
jag försvarar inte trafikfarligt beteende på något sätt!

jag har aldrig menat att chaufförer har rätt att vara otrevliga på något sätt!

ni får tolka det hur ni vill.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Folk måste ha förståelse för tunga fordon (60 ton). Det går inte att stanna överallt vintertid för då kanske man inte kommer därifrån. Man kanske måste brassa på i max hastighet inför en uppförsbacke för att överhuvudtaget ta sig över krönet vintertid)

Om jag kan hålla 85km/h istället för 80km/h en dag så kan det göra 25 minuters skillnad, skillnaden mellan övertid eller ej.

Det är väldigt irriterande när man kommer ifatt personbilar som ligger och såsar under 80km/h där aktuell hastighetsbegränsning är 90 eller 100 km/h och då menar jag när det är bra väglag. Varför inte bara stanna och släppa förbi istället för att hålla en ojämn hastighet..

/Kalle
Användarvisningsbild
av Sunschreem
*pettson* skrev: Det finns inget i lagen som säger att arbetsgivaren har rätt att tvinga dej bryta mot gällande trafikregler någonsin. Ändå hävdar dom flesta man träffar att kör man inte såhär så finns inget jobb. Man anser att man blir ersatt bara av någon annan. Det är en feg inställning.
Det i sin tur betyder i mina ögon att det är dags att samtliga tar ut chefen en dag på jobbet med sån körning, så han ser annat än skrivbordet.
Han lär ändra attityd.

Huruvida det är mera eller mindre olyckor procentuellt sett vet jag inte. Men dom är definitivt av annan typ än för några år sedan.

Det sköna är att att vi ungdomar som sakta byter ut dom äldre börjar ställa domhär kraven på åkarna. Synd att ett par åkeri (läs blå motorväg på spoilern samt ett med Exxxxx Transport) kör som dom stulit bilarna. Men det är en låååång kedja att ändra på innan det blir bättre. Kunderna skulle kunna börja ställa lite bättre krav på åkarna istället för att jaga minsta möjliga pris. Finns en pizzeria på Strandvägen i motala som jag och två andra chaufförer tyckte gjorde jättegod mat. Men nu har dom utkörare som gasar så hårt med bilen att tomgångsmotorn mer eller mindre rasat..dom kommer jag inte gå till mer. Jag bor nu uppe i Kilafors och ska till att precis börja jobba på ett åkeri som kör 90% av gångerna åt posten. Har åkt med en vecka nu för att lära mig turen och för första gången så upplever jag ingen panikstress som annars verkar råda på åkeri kring motala :/ Synd att det antagligen bara är sommarjobb änsålänge, men man kan alltid hoppas :)
av llesrof
Folk måste ha förståelse för tunga fordon (60 ton). Det går inte att stanna överallt vintertid för då kanske man inte kommer därifrån. Man kanske måste brassa på i max hastighet inför en uppförsbacke för att överhuvudtaget ta sig över krönet vintertid)
Vettiga vinterdäck borde underlätta avsevärt. Det borde vara lag på vinterdäck även för tung trafik. Och det skall var vettiga däck.
Om jag kan hålla 85km/h istället för 80km/h en dag så kan det göra 25 minuters skillnad, skillnaden mellan övertid eller ej.
Hör du inte själv hur illa det resonemanget låter? Så är det ju för mig också, hinner inte jag klart jobbet så kommer jag också hem senare. Det är ju bara till att hacka i sig. Och jag får inte en spänn extra för att jag jobbar över eftersom jag har månadslön.
Det är väldigt irriterande när man kommer ifatt personbilar som ligger och såsar under 80km/h där aktuell hastighetsbegränsning är 90 eller 100 km/h och då menar jag när det är bra väglag. Varför inte bara stanna och släppa förbi istället för att hålla en ojämn hastighet..
Jepp. Inte minst dessa jävla raggarbilar. Jag kan inte komma på speciellt många föravarbara skäl till att kör långsammare än hastighetsbegränsningen.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
llesrof skrev:
Vettiga vinterdäck borde underlätta avsevärt. Det borde vara lag på vinterdäck även för tung trafik. Och det skall var vettiga däck.
Vilken tur att vi har lag på minimum mönsterdjup. Sen kanske du inte tittat på vad en lastbil i regel har för mönstring på DRIVhjul? Hör o häpna att dom är förvillande lika mina vinterdäck på V70in...Däremot kunde dom börja införa minimum på släpet med...Och sålänge du slipper stå bakom en lastbil i en backe går det nog bra. Vi övriga uppskattar det om dom laddar lite innan så dom kommer upp fortare.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jodå hade splitternya vinterdäck av känt märke inför säsongen, men dubbfritt hjälper inte i alla lägen när vägen är blankpolerad :wink:

/Kalle
av llesrof
Sunschreem skrev:
llesrof skrev:
Vilken tur att vi har lag på minimum mönsterdjup. Sen kanske du inte tittat på vad en lastbil i regel har för mönstring på DRIVhjul? Hör o häpna att dom är förvillande lika mina vinterdäck på V70in...Däremot kunde dom börja införa minimum på släpet med...Och sålänge du slipper stå bakom en lastbil i en backe går det nog bra. Vi övriga uppskattar det om dom laddar lite innan så dom kommer upp fortare.
Det är sällan jag ligger bakom en lastbil. De brukar istället ligga bakom mig som ett rövplåster trots att jag håller lagstadgad hastighet. Sedan är det väl inte mönstret som enkom avgör hur lämpligt ett däck är för vinterbruk. Gummiblandningen brukar också spela roll. Och 5 mm mösterdjup kanske borde vara minst 8 mm? Detta oavsett om de är lika dina vinterdäck eller inte. Det finns förmodligen både teknik och kunskap för att ta fram vilka egenskaper ett bra vinterdäck för tung trafik måste uppfylla.

Vad skall man göra som privatbilist för att underlätta för dessa stackars lastbilsförare? Om jag har en lastbil bakom mig inför en backe och är rädd om mitt körkort så kanske jag inte känner för att överskrida hastighetsgränsen allt för mycket. Inte ens polis, ambulans eller räddningstjänst begär att man skall köra mot rött eller för fort bara för att underlätta för dem. Gör man det så gör man det på egen risk och på eget ansvar. Folk har fått böter för sånt. Nu kan jag ändå tänka mig att ta den risken för utryckningstrafik eftersom någons liv kan stå på spel. Det är ju inte alltid det är läge att svänga av bara för att en lastbil måste ladda på inför backen. Skall jag köra ned i diket för att släppa förbi lastbilen då? Blir lastbilsföraren gladare om jag plötsligt blinkar höger och bromsar för att svänga av på en parkeringsficka eller väg så att han/hon också måste bromsa och tappa fart? Hur tycker du att man skall göra?
Användarvisningsbild
av White
Jag kan ju ändå tycka att jag INTE ska behöva hålla på och köra för fort eller svänga av vägen titt som tätt bara för att någon
lastbil promt måste köra fortare än hastighetsbegränsningen! Det är ju absurt! :shock:
Sedan måste ju ALLA bilförare förstå att öka avstånden ännu mer på vinterväglag för att hinna stanna om en situation uppstår!
Givetvis ska man försöka hjälpa varandra i trafiken, men på ett vettigt och realistiskt sätt utan en massa bök och lagöverträdelser!

Åter igen... Mer trafikvett= mindre olyckor! :-)-)
av zillen
en personbils hastighetsmätare visar i regel lite mer än vad du egentligen kör i medans en lastbils hastighetsmätare är mer fin inställd.

Alternativ 1: åk till närmsta motormännen eller liknande och kolla upp din hastighetsmätare så kanske du slipper ha lastbilar liggandes som rövplåster.

Alternativ 2: ställ bilen och åk kollektivt.
av PTV
"Man har en skyldighet enligt vägtrafiklagen att flytta på sig för räddningsfordon vid utryckning även om det är mot rött om så krävs.Har en del av er egentligen körkort !?." :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]