Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Waterboy33
Tjena gott folk! Jag äger en V70 2009 2,0 flexifuel som gått 13500 mil. Nu e de så att hon säger att jag ska boka tid för service, men ändå är hon stämplad för ca 400-500 mil sedan, och jag har hört någon säga att det går å släcka, eller åtminstonde få bort meddelandet själv, utan att lämna in henne eller serva henne just nu. Det står "boka tid för service". Nu e min fråga, hur gör man det, är det någon som vet? Tack på förhand, take care! // lina
av Waterboy33
Men även om de är 300 mil kvar tills de gått 1000 mil sen den servades? Kan Volvo rejmes släcka den åt mig då? Men det finns även ett sätt att göra de på egen hand, ingen som vet hur de går till? // lina
Användarvisningsbild
av hollan
sätt dej i bilen stäng dörren stoppa i nyckeln inga fötter på några pedaler tryck en snabb gång på startknappen med höger hand för med vänstra trycker du in trippknappen efter ett par sek och håll den inne samtidigt trycker du på startknappen och håll den inne ett par sekunder tills tändningen går igång = alla röda varningslampor tänds fortsätt håll trippknappen inne tills den oranga triangeln mellan hastighetsmätaren och varvräknaren börjar blinka släpp då trippen ganska omgående typ efter första blinket sen va de klart
Användarvisningsbild
av StefanN
Den har ju redan sagt att det är dags för service. :roll:
Den ska ju servas varje år eller 1000 mil, vilket som kommer först.
Jag hade nästan 2500 mil kvar till service sist jag hade den inne för service, dock gör man bara en anpassad service varann gång när man inte kör så långt.
av Waterboy33
Men hur kan du ha 2500mil kvar tills service och jag måste göra de varje år eller efter 1000 mil?
Är det likadant med en cab? Måste den servas varje gång men ställer på den, fastän man typ bara kört 2-300 mil under säsongen?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Serviceintervallet har med vilken motor som sitter i bilen att göra och ni har olika motorer, därav olika intervall.

Serviceintervallet i sin tur har att göra med några olika saker. Körsträcka, tid och motortimmar är några sådan parametrar..
Det som uppfylls först av dessa faktorer är det som avgöra när servicen ska göras.

Alltså, har du en bil med 1500mil/12 månader/750 motortimmars intervall så är det helt enkelt så att har den gått 1500 mil på 3 månader så ska den in på service likväl ska den in på service om det gått ett år även om bilen bara rullat några hundra mil sedan senaste service

En Cab i sig har inga andra serviceintervall än en bil "med" tak.
Det är som sagt motorn i sig som avgör vilket intervall som gäller..
av JimBob
Ännu ett sätt för verkstäderna att suga ur mer pengar från bilägarna.

Tror ni på fullaste allvar att en olja är uttjänad i en modern motor på 300 mil och 12 månader?
Detta förutsatt att inte bilen utsatts för flertalet stora temperaturskillnader vilket medfört att kondens bildats och försämrat oljan.

Fiat kör 3 år och 6000 mil på sina moderna dieslar......
Det tycker iofs jag låter helt uppåt väggarna....

Tycker ändå det är konstigt att en "longlifeolja" vilken hälls i Volvobilarna med normalt bytesintervall på 3000 mil (bensin) 1500 mil (etanol) och kostar runt 200:- litern inte håller högre kvalitet när den Fiat kör på håller 6000 mil eller 3 år....

Bara en fundering......
Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?