Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad mätte du med? Inte säkert att man får ström om inget är inkopplat. Fast du provade iof med två släp. Mitt släp var en enda röra i elen och när jag mätte fick jag ingen ström, funkade dock när jag provade med ett släp som funkade...
Fred skrev: Annars kan du passa på att göra som jag, fixa en skarv med vattentäta kontakter mitt på kabelstammen så att du kan ta bort den fula kontakten vid kroken när du inte drar släp. :-)-)

Mvh
/Fred
Låter intressant! Bilder? Hemmameck eller original kabelstam från Volvo?
Bewsfroe skrev:Låter intressant! Bilder? Hemmameck eller original kabelstam från Volvo?
Ja, det fungerar perfekt! Tyckte det var både onödigt och fult att ha kontakten sittandes där hela tiden när jag använder den kanske två gånger per år!

Jag tog en del bilder när jag gjorde jobbet och tänkte göra en mektråd, men jag har inte haft ork att skriva den. Nu har det gått så lång tid att jag glömt bort det mesta hur jag gjorde. Det var dock en originalstam som jag "splice":ade in vattentäta kontakter från ELFA. När jag inte använder släpkontakten lägger jag upp kabelstammen med dess kontakt (med ett vattentätt täcklock) under nedre delen av kofångaren så det enda som syns är själva kroken.
Det svarta klägget som sitter bakom originalkontakten är gjutharts, används tex när man skarvar kabel i marken. Det är nog det bästa man kan täta kontakten med. Det angriper inte metallen i kontakten, vet ej var det finns att köpa men kanske Elfa har.
För tätning går det utmärkt med epoxi eller tom smältlim vilket är mycket lätt att få tag i. Smältlim har också fördelen att det är lätt att ta bort om man behöver göra någon ändring eller lagning.
Ang tätning av kontakten så har jag några funderingar på vad jag kan använda som är billigast möjligast och utan att jag sabbar med några kemikalier som kan förstöra kontakten.

Vaselin fick jag direkt som tips när jag köpte kontakten. Jag är dock skeptisk men fler verkar tipsa om just detta.
Smältlim kanske kan vara något, kanske har någon vän som har där jag kan låna.

Går det att proppa dosan full med vattentät silicon? läste lite på några tuber idag såg dock att det tar en enorm tid att härda där emot är det elastiskt. En tub 69kr räcker så det blir över men fungerar det eller kan det bli problem ?
Vaselin är en klassisk lösning på fuktproblemet.
Gjorde så på min gamla bil när jag bytte kontakt. Köpte uttag med skruvplintar istället för hylsor man trycker på + vaselin i hela kontakten. Inga problem alls efter det :)
Väcker den här tråden till liv med anledning av att jag undrar vad det är för en slags massa jag petat bort med en mejsel från kopplingsplinten i min släpvagnskontakt. Jag vill gärna fylla tillbaka med något liknande eftersom det nog bör vara ett lämpligt material.

Massan i fråga var ogenomskinlig och väldigt seg. Den smetade inte och inget blev kvar i kontakten. Jag bände bara bort några bitar i taget. Det var nätt och jämnt att det gick med en liten, spetsig mejsel. Jag trodde jag skulle böja sönder mejseln.

Tycker att harts borde ha varit hårdare, nästan som hårdplast. Men det finns kanske mjukare hartser? Silikon borde ha varit mjukare. Men det finns kanske väldigt hårda silikonformer?

Någon som har någon idé om vad som fanns i min släpvagnskontakt?
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]