Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
JonathanA skrev:Precis!

Men vid nybilsleverans kan jag tänka mig att dom inte fyller fullt.
En besparing på 0.5-1 liter per bil blir ju massvis med pengar!

Sen häller dom ju i den billigaste mineraloljan vid leverans, för att spara pengar.
Men redan vid 100 mila servicen står ju DU för oljan och då blir det dyr helsyntet!

Har du sovit :roll:
Rent BS ! det du skriver, var har du fått den informationen ifrån ??

100 mils servicen försvann väl på 80 talet skulle jag tro.
En ny bil gör man leveransservice på även på verkstan (Inte bara på Volvo) där man kollar alla vätskenivåer innan leverans.
Oljan från Volvo är en Helsyntetisk Castrol olja helt enl den spec som Volvo rekomenderar ägaren att använda framledes
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:man fyller på enlagt volvos spes = man fyler den volym som anges & det är det som är intresant, har faktiskt ingen koll på hur långt upp på oljestickan det då hamnar.
Intressant är.. om du fyller bilen enligt spec. Te.x genom att du slår in rätt volym i doseringsdatorn på väggen.. Sen fyller du..
HUR kan du vara säker på att det blir rätt enligt samma instrument som kunden har= oljestickan om du aldrig lyfter på den?
Själv har jag ALLTID fått lära mej och lär ut att du fyller volymen som anges, tex via doseringsdatorn. Du gör din service färdig inkl start. OCH precis innan bilen ska ut så ska du kika på stickan så att oljan är på rätt nivå. Det är nämligen dessa sekunder som är DITT bevis på att du gjort rätt..
JAg antar att du sedan provkör bilen & väntar 2 minuter föratt sedan igen kolla oljan, då det är då man får rätt volym på stickan!
att killa inan man kör ut bli ju fel för då är ju inte filtret fyllt & att kolla med kall olja blir också fel, lika så att kolla för snabt efter motorn stängts av.

man vist är det en mer säker kontroll att dubbel kolla med stickan efteråt. men med tanke på att räkneverket inte hitils har räknat fel på mina 15 år som mekaniker så käns det lite onödigt.
Användarvisningsbild
av Loner
Dellbring skrev:Har hört att volvoverkstäderna endast fyller vätskor och oljor till miniminivå både vid nyleverans och service. Ett sätt att spara miljoner kr/år tydligen. Tänker främst på er som undrat var oljan tagit vägen efter några mil efter service (bl.a mig själv). Så kolla nivåerna direkt efter service...
Ja det brukar jag göra, för att se att dom gjort nått jobb, noterat läget på oljestickan osv..

Och oljan på stickan ser annorlunda ut, har en annan (läs högre) nivå än innan service. Dock sitter stickan på samma läge.

Sammanfattning, dom byter olje men kollar inte nivån mha stickan..
Varför kolla med stickan när man vet hur mycket olja som ryms i en tom motor?

/L
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:
CarMan skrev:man fyller på enlagt volvos spes = man fyler den volym som anges & det är det som är intresant, har faktiskt ingen koll på hur långt upp på oljestickan det då hamnar.
Intressant är.. om du fyller bilen enligt spec. Te.x genom att du slår in rätt volym i doseringsdatorn på väggen.. Sen fyller du..
HUR kan du vara säker på att det blir rätt enligt samma instrument som kunden har= oljestickan om du aldrig lyfter på den?
Själv har jag ALLTID fått lära mej och lär ut att du fyller volymen som anges, tex via doseringsdatorn. Du gör din service färdig inkl start. OCH precis innan bilen ska ut så ska du kika på stickan så att oljan är på rätt nivå. Det är nämligen dessa sekunder som är DITT bevis på att du gjort rätt..
JAg antar att du sedan provkör bilen & väntar 2 minuter föratt sedan igen kolla oljan, då det är då man får rätt volym på stickan!
att killa inan man kör ut bli ju fel för då är ju inte filtret fyllt & att kolla med kall olja blir också fel, lika så att kolla för snabt efter motorn stängts av.

man vist är det en mer säker kontroll att dubbel kolla med stickan efteråt. men med tanke på att räkneverket inte hitils har räknat fel på mina 15 år som mekaniker så käns det lite onödigt.
jag provstartar efter oljebytet. Sen hinner det lätt gå 2 minuter innan jag kollar oljan igen.. helt korrekt.. då finns inga tidsproblem. Det är en planerings sak.
vad gäller kall olja respektive varm olja så har inte jag hittintills sett dubbla märkningar på stickorna för varm/kall olja (motor) så det går utmärkt att förlita sej på kall i det fallet, bara den är startad och fått rinna tillbaka. Vad gäller automatoljan SKA den kontrolleras varm.. då gäller varmkörning i minst 10 minuter eftersom oljan ska nå 60 grader på en volvo (borde väl du veta?).
att utföra nåt i 15 år.. innebär inte automatiskt att det är korrekt?
av alan
När jag läste motor lära (jobbar som flytekniker) Så fick jag lära mig att man använder en billig olja vid inkörning. Eftersom den bara används under en kort tid och att inkörningen blir snabbare med en enlkare olja.
Men min lärare var rätt gammal så det är nog inte så längre eftersom man säkert kan göra mototrer med finare marginaler nu och inte behöver köra in motorerna på samma sätt.

Har en gammal klass kompis som renoverar V8'or han sa också att han använde billig olja från ica när han hörde in sina trimade motorer.

Men det är inte på grund av att han vill spara några pengar utan för att han vill ha en snabb inkörning.

Men som sagt jag är ingen expert på motorer.
av *pettson*
alan skrev:När jag läste motor lära (jobbar som flytekniker) Så fick jag lära mig att man använder en billig olja vid inkörning. Eftersom den bara används under en kort tid och att inkörningen blir snabbare med en enlkare olja.
Men min lärare var rätt gammal så det är nog inte så längre eftersom man säkert kan göra mototrer med finare marginaler nu och inte behöver köra in motorerna på samma sätt.

Har en gammal klass kompis som renoverar V8'or han sa också att han använde billig olja från ica när han hörde in sina trimade motorer.

Men det är inte på grund av att han vill spara några pengar utan för att han vill ha en snabb inkörning.

faktum är ju att efter en vanlig renovering vill du ha inslitning av ytorna. En perfekt olja smörjer ju ytorna såpass bra att slitningen inte blir av..
Därför använder många trimmare en billig mineralolja som får gå i 30-50 mil för att sen sköljas ur och ersättas med en helsyntet..
Dock finns ingen inkörning idag i princip.. Ytorna är såpass bra att det är onödigt att göra på det viset.
Användarvisningsbild
av CarMan
alan skrev:När jag läste motor lära (jobbar som flytekniker) Så fick jag lära mig att man använder en billig olja vid inkörning. Eftersom den bara används under en kort tid och att inkörningen blir snabbare med en enlkare olja.

motorer i dag körs inte in på det viset man gjorde förr!
för kinde man ha 250mils service som i prinsip bara var ettt olje byte.
idag kör du 3000 mil på oljan fabriken tappat i
det är en helt annan presision på bearbetningen på motorditaljerna i dag mot vad man hade förr, därför klarar motorerna sig på ett annat sätt.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]