Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Har tydligen en Denso generator, när jag söker på forumet så tycker jag att det låter som att man måste plocka av generatorn för att byta laddningsregulator/kol? Jatycker det ser ut att vara plats för ett byte ytan att plocka loss? Har i och för sig inte skruvat loss något på generatorn ännu :-)
Stämmer det att det är 63311009 på Biltema som passar?
av Rushdie
Den funkar inte. Den är för bosch-generator. Du behöver en till en nippon denso. Det går att byta på plats har jag för mig... men det är inte enkelt. Har för mig att den sitter med stjärnskruv bakifrån? Har för mig att det är värt att plocka loss generatorn.
av Rådlös
Just någon Nippon Denso-generator har jag inte bytt på, men kan intyga att det generellt är lättare att göra det på en arbetsbänk. På Boschgeneratorer var det enklare att använda ett "skohorn" när man satte i kolhållaren. Det gör man enkelt av en kartongbit eller någon lite styvare plastbit. Kolen måste upp på kollektorerna när man trycker in enheten. Det är ju som en "tröskel" annars som är svår att nå med fingrarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Just någon Nippon Denso-generator har jag inte bytt på, men kan intyga att det generellt är lättare att göra det på en arbetsbänk. På Boschgeneratorer var det enklare att använda ett "skohorn" när man satte i kolhållaren. Det gör man enkelt av en kartongbit eller någon lite styvare plastbit. Kolen måste upp på kollektorerna när man trycker in enheten. Det är ju som en "tröskel" annars som är svår att nå med fingrarna.
"Strulade" för några år sedan med min dotters Mitsubishi -90, plockade isär och satte ihop ett antal "gamla" generatorer innan jag fick ihop en som fungerade. Kolen på dom generatorerna (Japanskt märke) har ett hål borrat som man sätter ett stift i. När generatorn är ihopsatt drar man ut stiftet. Den modellen hade inte "Boschtypen" med kolen i regulatorn, så det hade varit väldigt besvärligt att få ihop annars, men jag har för mig att jag sett en sådan lösning på "Boschtypen" också

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
På en modern växelströmsgerator har du bara två anslutningar, B+ (den tjocka kabeln) och sladden till laddningslampan (fältmatning tror jag det egentligen heter). Du har med största säkerhet lika anslutningar oberoende om det är Bosch eller någon annan. I teorin kan man ju ha en jordkabel också, men det är inte nödvändigt under normala förhållanden.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??