Den manuella M66-lådan klarar enligt Volvo 400 Nm. Vet ej om den kanske klarar mer i senare utföranden.
https://www.media.volvocars.com/media/a ... _9_10.aspx
Till detta kommer att koppling och slutväxel också brukar vara kritiska komponenter vad gäller vridmoment. Om man tittar på hur många olika kopplingar med olika lamelltryck och vridmomentstålighet man kan köpa hos trimfirmor till t.ex. Volvos bensinfemmor så är det uppenbart att även kopplingen är en kritisk komponent.
Vridmomentsbegränsning finns i regel på alla turboladdade bilar idag. Även om inga gränslägesbrytare finns på de olika växlarna i en manuell låda så klarar mjukvaran av att snabbt räkna ut vilken växel som ligger i genom att en brytare på kopplingspedalen talar om när kopplingen är i ingrepp och genom relationen mellan motorvarvtal och bilens hastighet är det enkelt att snabbt avgöra vilken växel som ligger i. På lägre växlar (backen, 1:an och 2:an) är det vanligt med vridmomentbegränsning även om det inte framgår av specen. Även på de högsta växlarna på väldigt högt växlade bilar finns ibland vridmomentbegränsning när motorvarvtalet är lågt för att spara transmissionen. Detta brukar heller inte framgå av specar.
På automatväxlade bilar finns momentbegränsning vid växling. Denna är intelligent genom att motorns styrsystem samverkar med växellådans styrning. Vridmomentet sänks precis innan växling ska ske och återupptas efter att växling har skett.