Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Hej

Jag har letat och letat efter information om just business momentum.
Vad ingår i det, förutom det momentum har att erbjuda?
Eller är det rent av så att det är mindre utrustning i en business momentum, än vanliga momentum?

På någon sida står det att det innehåller metalliclack och bluetooth,
på en annan sida står det något om att man gjorde så för att få ner förmånsvärdet på tjänstebilar ..dvs får man uppfattningen att dem plockade bort endel av utrustningen för att få ner bilens värde??!

Bilen det handlar om är en v70 my09

/Heli
av Droopy
Momentum är väl momentum, business hette det tidigare.

Adition, business, business ++ är väl idag Kinetic, momentum och Summum om jag inet mins helt fel.

Men det kanske fans något som hette business momentum ett tag, jag vet faktiskt inte.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Nja, man plockade inte bort utrustning utan man sänkte listpriset på den. Förmånsvärdet beräknas ju på vad bilen är värd, inte vad man betalar för den så istället för att sälja den för 290 kkr där det var 30kkr i någon form av rabatt, så satte man priset till 290 kkr och satte en egen typ/kod för det. På så sätt kommer man lite billigare undan hos skatteverket.

Jag beställde en sådan och kunde uppgradera till vad som helst, men senare blev det visst lite restriktioner på det.

Edit: Aha, du skriver att det är en my 09, detta gäller my10:orna :-). Men det låter som om det är det du har läst om.
av andonn
Detta gäller modellår 2010, som kunde beställas från april-maj 2009 och leverans från juni 2009. I början kunde du beställa vad som helst till business momentum, har för mig att det som ingick i början var momentum + metallic. Efter ett tag vart det restriktioner vad du kunde välja men då ingick bluetooth och metallic förutom momentum
av loyd
andonn skrev:Detta gäller modellår 2010, som kunde beställas från april-maj 2009 och leverans från juni 2009. I början kunde du beställa vad som helst till business momentum, har för mig att det som ingick i början var momentum + metallic. Efter ett tag vart det restriktioner vad du kunde välja men då ingick bluetooth och metallic förutom momentum

jag har en v70 2,4d-10 business momentum ... har ingen blåtand :roll:
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag hade en 2,5FT Business Summum -10.
Vill minnas att Business utrustningsmässigt innebar metallic samt blåtand.

Kommer särskilt ihåg blåtanden då jag beställde bilen med integrerad telefon och säljaren ringde upp efter ett tag och sa att det inte gick att kombinera telefon med blåtand. Fick då ta ställning till att behålla antingen Businesspaketet eller telefonen. Valde då att ta bort telefonen.
Användarvisningsbild
av Guligan
maf skrev:Hej

på en annan sida står det något om att man gjorde så för att få ner förmånsvärdet på tjänstebilar ..dvs får man uppfattningen att dem plockade bort endel av utrustningen för att få ner bilens värde??!

/Heli
Mycket riktigt var Business Momentum billigare än en vanlig Momentum. I allafall enligt prislistan.
Ingen utrustning saknades utan snarare tvärtom. Bilen var dock nettoprissatt, dvs i praktiken ingen prutmån.
Dessutom fick man igenom Business som modelltyp hos Skatteverket vilket innebar lägre förmånsvärde.
Nackdelen med Business var att den hade restriktioner på options, man kunde helt enkelt inte speca bilen hur som helst. Första månaden var det dock fritt fram innan restriktionerna kom igång.
av maf
Tack för alla svar.
Vi har både metallic lack och blåtand i vår v70. my09.

Känner mig nöjd med svaren.

:D

/Heli

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]