Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lyngmo
Hej alla.
Jag bytade koppling på min volvo s60 i fredags. efter det när jag skulle provköra den så låter det skummt i motorn. står jag på tomgång och gasar till så låter den normalt. när jag kör så hör man att det inte lät så innan. tex varvet går inte ner lika snabbt som innan. ända jag tog bort är luftburken, och olje slangen till kopplingen men det kan väl inte bli sånt ljud av det? svårt att beskriva ljudet men man hör motorn lite mer nu. när jag axar så låter den som att den nästan ska spika lite. är det någon som har haft samma problem som mig? jag har kollat oljor och vevhus ventilationen.

Mvh Daniel
av Lyngmo
Lyngmo skrev:Hej alla.
Jag bytade koppling på min volvo s60 i fredags. efter det när jag skulle provköra den så låter det skummt i motorn. står jag på tomgång och gasar till så låter den normalt. när jag kör så hör man att det inte lät så innan. tex varvet går inte ner lika snabbt som innan. ända jag tog bort är luftburken, och olje slangen till kopplingen + det andra som hör till kopplingen. men det kan väl inte bli sånt ljud av det? svårt att beskriva ljudet men man hör motorn lite mer nu. när jag axar så låter den som att den nästan ska spika lite. är det någon som har haft samma problem som mig? jag har kollat oljor och vevhus ventilationen.

Mvh Daniel
av Lyngmo
hej alla. som sakt jag bytade koppling på bilen. nu har jag fått upp på min display att motor servic erfodras... vad menas med det? kopplade in en dator och tydligen någon givare gör utslag.. någon som har någon ide vilken givare eller hur man går tillväga? någon som har haft samma problem som jag ?????
av svda
Ljudet kan bero på en tätning i torpedväggen som om den inte är korrekt monterad släpper in högfrekvent motorljud i kupén. Volvo missade detta när de bytte vxllåda på min V70.Fixade inte detta själv, så jag vet inte exakt var tätningen sitter.

Angående givaren, fick du ut någon felkod? Det så finns det många givare, Volvo eller någon på listan med en riktig skanner kan läsa ut exakt vilken givare som avses. Om du vill ha hjälp av någon på listan bör du berätta var du bor.
av Lyngmo
hej.. tätningen har jag fixat. det var ganska lätt när man kom på felet. :D
jag bor i hbg. jag kopplade in en sådan dosa man köper på blocket , med ett program i mobilen. men det stod typ bara att det var en givare som var fel.. någon som har något annat bra sätt att hjälpa mig? någon i hbg kanske har en dator som man kan mäta upp den med?
av Uninium
Men du lär ju ha fått felkod på vilken givare det är, jag kör med torque i min androidlur och där står det tydligt vilken felkod det är. Portabel läsare som bara visar tex P0138 brukar ha en katalog med som visar vilken del som strular. Annars ser det bara att googla på felkoden så dyker det garanterat upp...
av Lyngmo
hej nu har jag vad som står på felkoden...
p 080
clutch position sensor curit high

står det vad menas med det? vilken givare kan det vara någon som vet? och vart den sitter

Mvh
av Lyngmo
hittade lite om det i sök rutan. men armen under kopplingspedalen hittade jag så jag får kolla om jag får byttat den.
känner bilen av den sen eller måste jag släcka fel koden? någon som vet? har nu testat byta den armen. och släcka fel koden. men den kommer tillbaka. någon annan som har tips på vad man ska göra
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]