Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AndreasM
Hej!
Något har gått sönder på min Volvo 740 GL från 1991. Tre gånger av fyra startar den inte när den är kall hur mycket jag än försöker - jag kan dra ur batteriet med startmotorn utan att något händer. Väntar jag sedan några timmar så startar den sedan ungefär en gång av fyra. De gånger den startar så gör den å andra sidan det direkt. Om bilen väl har startat så kan jag stänga av den och då fungerar det att starta den igen. Om bilen startar så går den normalt.

Jag hade två felkoder, batterispänningen och tomgångsregulatorn, men efter att jag nollat dessa så har de inte kommit tillbaka. Batterispänningen hade säkert att göra med att jag dragit ur batteriet under startförsöken.

Vad kan det vara? Trodde inte så här gamla fina Volvos ens kunde gå sönder :wink:
Glapp i vevaxelgivaren? Om det är lika som på 240, så sitter den längst bak mot kopplingskåpan, över svänghjulet. Trångt och svårtillgängligt. Men på kabeln därifrån finns det en skarvkoppling. Det ser ut som en svart plastdosa med en låsanordning på. I din bil tror jag att den sitter högt upp på torpedväggen på höger sida. Öppna den och kolla där efter eventuella oxider eller annat. Normalt skall den vara fylld med vaselin för att skydda mot vatten, men någon kan ju ha torkat ur det, eller något annat. Om det är glapp i själva givaren måste man ohmmäta när den krånglar. När den fungerar visar sig inget fel där. Jag minns inte exakt, men en hel givare skall vara omkring 300 ohm. Och detta kan du mäta i skarvkontakten. (Välj rätt sladdända när du mäter)
Det fungerar så här med den givaren att om den inte ger signal (är trasig, glappkontakt eller annat) så startar aldrig bilen. Inte ens att rulla igång den. Det blir varken bränsle eller gnista. Startmotorn går runt, men inget mer. Och inte heller styrdatorn, ECU'n vet att du har försökt att starta, för den har ju inte fått någon svänghjulssignal, då ger den ingen felkod heller. (Så här har jag fått det förklarat för mig av en initierad)
av NilsO
Hej,

lättast att kolla är väl om det finns gnista. Lossa en tändkabel från ett av tändstiften, sätt i ett gammalt tändstift och jorda gängorna mot motorblocket. Om felet skulle försvinna när du börjar rota, som de ibland retfullt nog gör, kommer motorn att starta på tre cylindrar.

Om det finns gnista fungerar vevaxelgivaren etc, och då misstänker man väl att motorn inte får bränsle. Men det kan ju få utveckla sig här i tråden...

Mvh
av AndreasM
Stort tack för all input hittills!
Jag kollade precis och jag har gnista på tändstiftet. Det var ju roligt :)
Så nästa steg blir att kolla bränsletillförseln... hur gör man det på enklaste sätt?
Användarvisningsbild
av Kloge
Ang svänghjulsgivaren så ska det räcka med att titta på varvräknaren i bilen- Kör du på startmotor så ska nålen röra sig lite. Ligger den helt still så är givaren kass. Kolla även bränslepumpsrelät och insprutningsrelät
av NilsO
Om det finns gnista men motorn ändå inte startar (och inte heller "nästan startar", hostar eller smäller/baktänder) är det med 99% säkerhet så att motorn inte får bränsle. Det kan bero på ett antal olika fel, men det finns några som verkar vanliga.

På 740 -91 sitter bränslepumpen i bensintanken. Pumpen ska gå några sekunder när man slår på tändningen. Det hörs rätt tydligt inne i bilen, det surrar liksom, och absolut om man lyssnar på utsidan bak vid tanken. Om pumpen inte går är det troligen fel på den, eller möjligen bränslerelät (se nedan). Den går att byta själv, är inte otroligt komplicerat men lite otrevligt eftersom man arbetar med en öppen bränsletank. Pumpen i sig kostar ca 1000:- på Volvo. Det sägs kunna hjälpa tillfälligt att dänga till tanken ordentligt...

Om pumpen går men bilen inte startar kan man misstänka två reläer. Ett kallas bränslerelä och sitter i elcentralen inne i bilen (på plats "E", se bild). Det går att öppna och löda om reläet, men enklast är väl att byta mot ett nytt eller ett man vet fungerar (det sitter likadana på alla 740 efter ca -89 och de flesta 940). Tar man ut askkoppen och skruvar ur extrafacket ovanför kan man dra ut hela elcentralen (utan att lossa några ledningar) för att komma åt bättre. Reläet drar man bara ur rakt uppåt.

Ett annat relä som kan krångla är det sk radioavstörningsreläet/spridarreläet, som sitter framme i motorrummet, antingen på expansionskärlet eller på insidan av höger framskärm, en bit bakom batteriet. Går också att öppna och löda om, eller byta.

När något av dessa reläer inte fungerar kommer inte spridarna/insprutarna att öppna, och inget bränsle sprutas in i motorn.

Det går såklart också att felsöka sig fram med multimeter eller testlampa och slippa provbyta reläer. Lite svårare att beskriva, men om du vill sätta dig in i hur bränslesystemet fungerar och läser sådana finns kopplingsschema på nätet: t.ex. här (visserligen för annan motor, men stämmer i allt väsentligt). Reläerna är 135 respektive 464. (Tillägg: Jag ser att de skrivit fel där. Det är inte Bosch-system på 740 -91 utan ett annat tillverkat av Bendix. "Regina" är bränslesystemet och "Rex" är tändsystemet. Schemat i sig stämmer.)

Mvh
av AndreasM
Bränslereläet bytte jag för några månader sedan då det förra jag hade gjorde att bilen temporärt stannade när den körts en stund (dock så fungerade det relät när bilen var kall). Dels är det nytt men jag testade även med det gamla halvtrasiga (som funkade när bilen var kall) men ingen start tyvärr.
Sedan öppnade jag radioavstörningsreläet/spridarreläet och allt såg ok ut. Jag monterade även reläet utan kåpan och det slog till (och av) som det skulle när man slog på tändningen. Det kanske felar ändå men visst bör detta tyda på att det fungerar?

Jag har dock väldiga problem med att höra bränslepumpen. Har försökt att höra ett surr men tror inte det finns något. Lite svårt att höra tycker jag när startmotorn skramlar runt samtidigt. Ska det höras en kort stund när tändningen är i läge 2 också?

Jag tjongade även till bränsletanken ett par gånger. Det var ganska roligt men hjälpte tyvärr inte heller...
Jag börjar ju gissa att det ändå är bränslepumpen som är trasig. Tyvärr är jag inte säker på att jag är tillräckligt modig att byta den själv.
av NilsO
Ja, på årsmodell 91 och 92 ska bränslepumpen gå ett par sekunder när man slår på tändningen (läge II). Den ska för all del också gå när man kör på startmotorn – men det är svårare att höra.
av Karlie
AndreasM skrev:Jag har dock väldiga problem med att höra bränslepumpen. Har försökt att höra ett surr men tror inte det finns något. Lite svårt att höra tycker jag när startmotorn skramlar runt samtidigt. Ska det höras en kort stund när tändningen är i läge 2 också?
Du behöver inte dra igång starten, utan det räcker med att slå på tändingen till läge 2 som sagt, så ska den börja surra några sekunder.

Är du osäker, så be en kompis lägga sig i skuffen och försök lyssna. Täcklocket för att komma åt själva tanken och pumpen är lokaliserat under bagagerumsmattan höst upp, en del på vänstersidan.
Skall garanterat höras tydligt om pumpen fungerar som den skall, annars har du nog problemet där.

Inget jättekrångligt jobb med att byta pump, men tänk på att vara riktigt försiktig med anslutningar och slangar, då dem blir rätt spröda med tiden. Särskilt om du har den äldre "plåtarmaturen" fortfarande.

Min 745 91:a betedde sig precis som din i vintras, och jag gick igenom allt innan jag till slut insåg att det hade med pumpen att göra. Visade sig dock att pumpen fungerade på direktström när vi tagit upp den från tanken. :P
Så i mitt fall var det kablaget inne i själva tanken som blivit skadat och sönderböjt. Efter lite nya kablar blev det kanon igen. Bytte dock pumpen när jag ändå hade isär allt. Inge kul om den lagt av efter några veckor igen :)

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]